Direktlänk till inlägg 25 december 2008

Lisa blir arg ang människor som hatar djur

Av Lisa Persson - 25 december 2008 07:35

12 år gamla Lurven förgiftad av glykol

Är det någon som medvetet matar djur med glykol i Västbjörka?


Frågan kan ställas sedan Lurven blivit svårt förgiftad.
Tillfrisknar den inte efter helgen måste den skjutas.
Sven-Erik Gudmunds ringde och berättade att något liknande aldrig inträffat i byn.
Katten ägs av Marie Ollas och är hennes barns ögonsten.
- Hur kan någon vara så elak mot vår Lurven, säger de när DD hälsar på.
Gudmunds berättar att redan i tisdags och onsdags var katten lite konstig. Sedan försvann den under onsdagen och torsdagen.
- När vi letade och ropade efter den på höskullen på torsdagen hörde vi någon som svarade oss.
Det var Lurven.


Rakt in i väggen
När de tog in den i huset och släppte ner den på golvet gick den runt, runt. Och så rakt in i vägen.
- Vi trodde att den var blind.
Skulle man tvingas avliva sin kelgris sedan 12 år tillbaka.
- Nej vi åkte till djursjukhuset i Borlänge och veterinären Christer Nälser.
När Lurven kom ut ur buren hos veterinären gick den rakt in i väggen. Christer såg genast vad som var fatt.
Det var inte blindhet. Och den var inte skadade i någon trafikolycka som man barnen först trodde.
- Han sa direkt att den var hjärnskadad som en följd av glykolförgiftning.
Lurven fick en kortisonspruta och ska försöka återhämta sig under helgen.
När DD är på besök har den just haft ett krampanfall.


Måste kanske skjutas
- Vi ska försöka ge den lite grädde, säger barnen och håller tummarna att den ska överleva.
Är den inte frisk nästa vecka återstår bara att ta till bössan.
Då måste Lurven skjutas.
Frågan är förstås hur den kunnat bli förgiftad. Sven-Erik menar att det är osannolikt att den skulle slickat i sig glykol på backen. Han tror att den kan ha ätit förgiftat kött.
Hur och var är fortfarande en gåta.
Har någon lagt ut förgiftat kött åt de talrika skatorna i byn, eller åt andra djur. Frågetecknen hopar sig.
Barnen är mycket ledsna.
- Hoppas Lurven klarar sig, säger Caroline Ollas och kramar om den gosiga katten.
BENGT OLDHAMMER


Klart vi håller tummarna för Lurven. Kram Lisa

 
 
trollpackan

trollpackan

25 december 2008 07:48

Usch, vad tråkigt! Hoppas att han klarar sig, och det utan skador!
Hmm...de har nog inte lagt ut förgiftat kött åt skatorna, utan åt varg skulle jag tro.
Trist.
julkramen

http://trollpackan

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa Persson - 27 april 2015 19:25


   Hej. Jag gjorde min magsäcksförminskning oktober 2013 o har gått ner -58 KG.  Har stått still i 6 månader i vikten men kroppen förändrar sig hela tiden sen dess. Jag har mått så bra och ångrar inte att jag fick göra denna operation. Det so...

Av Lisa Persson - 25 april 2015 09:22


I  Hej o godmorgon på dig.  Är i Sandviken hos min älskling sen i onsdags. I dag åker vi förbi sommarstuga på väg hem till Vikarbyn.  Hoppas du får en härlig lörda.  Love Lisa      ...

Av Lisa Persson - 16 april 2015 07:42


Ja önskar dig en underbar dag i dag. Har varit med på #radiodalarna nu på morgonen.  Kommer att lägga upp det om en stund.  Hoppas du kommer att tycka det är intressant och att du också tar jägarexamen.      ...

Av Lisa Persson - 14 april 2015 10:32


 

Av Lisa Persson - 14 april 2015 10:27

Jag fick nyss en inbjudan att få vara med på torsdag morgon o få prata om vad jag vill i 5 minuter.  Har bestämt mig nu vad jag ska prata om.  Men det får ni lyssna på kl 06.20. ;-) ...

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards