Alla inlägg under maj 2012

Av Lisa Persson - 20 maj 2012 06:01

Det är många år sedan jag åt kreolsk gryta för första gången, men jag minns det väl eftersom det var så gott. Kreolsk gryta passar bra i nästan alla situationer, likväl som en lyxig matlåda eller som bjudmat på en middag. Som vanligt handlar det mycket om tillbehören. Jag åt grytan i matlåda tillsammans med pasta men skulle jag ha den som middag tillsammans med goda vänner en fredags- eller lördagskväll skulle jag koka potatis och pressa till!

Kreolsk söndagsgryta
8 personer

600g fläskfilé
3 st kryddstarka korvar, ex. choritzo
1 röd paprika
150g oliver
100g syltlök
1 dl hackad smörgåsgurka
1 msk vetemjöl
500g matlagningsgrädde
2 dl mjölk
3 msk mejram
salt och svartpeppar

Putsa fläskfilén och skär den i strimlor. Skär korven i centimetertjocka skivor och strimla paprikan tunt.

Hetta upp en gryta/djup stekpanna och stek fläskfilén tills den fått färg. Lägg i korven och stek ytterligare några minuter.

Tillsätt paprikan och krydda med mejram, salt och peppar. Strö över mjöl och rör om så att det fördelas jämnt. Tillsätt mjölken och matlagningsgrädden. Låt allt koka upp.

Tillsätt syltlök, oliver och smörgåsgurka. Låt grytan puttra i 10-15 minuter. Smaka av kryddningen.

Servera grytan tillsammans med pressad potatis och en grönsallad.

Av Lisa Persson - 15 maj 2012 20:27


Jätteintresse för artroskväll på Stiftsgården

Hoppet finns på en lösning av sjukdomen artros. Det menar överläkaren vid reumatologen i Falun, Britt-Marie Nyhäll Wåhlin.

Hon sätter sin tilltro till forskarna att få farm en medicin som gynnar tillväxten av brosk i lederna så att sjukdomen botas.

 

Relaterat

Fotograf: Lisbeth Engberg

Fotograf: Lisbeth Engberg

Över 200 personer tog sig till Stiftsgården på torsdagskvällen för att få veta mer om ledsjukdomen artros. Kvällens arrangörer var Rättviks reumatikerförening i samarbete med ABF och Stiftsgården.

Britt-Marie Nyhäll Wåhlin föreläste och visade röntgenbilder på leder, både friska och artrosdrabbade. Det framkom att oftast klarar primärvården behandlingen av sjukdomen. De som först prioriteras är de med remiss till reumatologen som har svullna leder. Utan svullnad blir väntetiden lång. Person med besvärlig värk kan få tid inom några veckor.

Artros är en folksjukdom. 40 procent av alla svenskar över 55 år drabbas av sjukdomen. Även yngre drabbas. Lars Kroon, sjukgymnast vid vårdcentralen i Rättvik informerade om att artrospatienter kan göra en hel del för att lindra smärtorna. Det sämsta man kan göra är att sitta stilla, menar Kroon.

Träningen ska börja i liten skala, kanske fem minuter per dag. Brosk som blivit nednött av artrosen mår bra och kan förbättras av lagom belastning. Vidare blir musklerna starkare och hjälper leden att stabiliseras vilket resulterar i smärtlindring bättre rörlighet och funktion. Lars Kroon rekommenderar motionsformer som promenader, stavgång, längdskidåkning, dans, cykling, varmbadsgympa med mera. Han informerade vidare om att övervikt ökar risken för artros.

Av Lisa Persson - 14 maj 2012 20:20

Ja jag ordnade en loppis i helgen..

Mycket trevlig och många roliga besökare hade vi..

Här ser ni några av mina fynd..

 

50 kronor.. Nöjd....

 

Tre ljuslycktor för 25 kr... Jätte nöjd..

 

Måbra armband 275kr.. jätte nöjd.. köpte en i höstas till mig men den tog Marcus...  

Sen har jag gjort en lampskärm på beställning till en kvinna längre ner i landet..

Den vart så fin så.. den ska hänga i taket...

 

LOVE LISA

Av Lisa Persson - 14 maj 2012 20:19

   

Av Lisa Persson - 8 maj 2012 20:17

Ja det är en hemlis så jag kan inte berätta den..

TYVÄRRRRRRRRRRRRRRRRRR...  


   LOVE LISA

Av Lisa Persson - 8 maj 2012 15:25

Japp nu på G igen...

Hade en vän som slutade blogga och kan säga att nu när hon är tillbaka så känner jag också lusten kommer tillbaka till mig 

Och det tackar jag för så klart..

Jag ska ut och plocka små musöron nu på björkarna och lägga i ett fotbad..

Det är både skönt och du får så härliga fötter..

Ska även plocka till några till som ville ha ett fotbad..

Så härligt så..

Ja sen vet ni att man måste ut i det fria och ta en gräspipa också.. Ut med er och bara njut...  


Nu ska jag ut i det fria  


LOVE LISA   

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

gästbok


Skapa flashcards