Alla inlägg under april 2010

Av Lisa Persson - 30 april 2010 13:31

Ja jag bara myser ute i trädgården...

rensar och sätter om plantor och fixar lite in för eftermiddagen...

Får hit lite trevliga vänner på mys sen så ska vi på hemlig ställe...

Sen ner och se majbrasan vid stranden och köpa korv och lotter så det blir lite pengar för föreningarna..

Jag vet att samma folk jag sålde lotter till förra året kommer att säga å jag har glömt plånboken. eller jag tänkte inte ta med pengar...Lika på midsommar...

Och det roligaste är att det alltid är samma människor..


Dom där snålisarna på byn...

Vi kan nog spela på dom nästa år men det blir så dålig ut delning för det är så säkra kort på dom...skratt....


Så glöm inte pengarna i kväll när ni går ut så ni kan hjälpa föreningarna där ni bor...

LOVE LISA..

¨

Ut och njuta lite till i solen...


  

Av Lisa Persson - 30 april 2010 12:01

Älskling, var parkerade du, sa du? Den 67-årige föraren tra

ÄLSKLING, VAR PARKERADE DU, SA DU? Den 67-årige föraren trasslade in fötterna mellan gasen och bromsen. Då backade han ut genom parkeringshusets vägg.


Klicka på länken och läs...skratt

Blogga om artikeln

Länka till artikeln från ditt blogginlägg - kopiera den här adressen:

För att komma med i listningen här behöver du också ha presenterat din blogg på Bloggportalen Läs mer här!

Aftonbladet.se ansvarar inte för det som står i bloggarna.


Av Lisa Persson - 30 april 2010 08:01

 Råd till föräldrar inför kvällen


* Köp inte ut och bjud inte dina ungdomar på alkohol.

* Är din tonåring ute ikväll, håll dig nykter själv.

* Håll koll - och håll kontakt under kvällen.

* Prata ihop dig med andra föräldrar.

* Nattvandra gärna.


Ja denna kväll brukar många bli fulla första gången...

Så ut och umgås med våra härliga ungdomar.....


Ha en härlig valborg....

LOVE LISA

Av Lisa Persson - 29 april 2010 17:17

Ringde ner till trevliga Göteborg i dag och pratade med uppfödaren och min hund..

Han har fått ögon nu och väger bara 1,5 hg..

Ja sa till henne.. lika mycket som pålägget på morgonen då..skratt..

Bara skojade... han är ju så liten...

Hon skickar kort på honom under helgen så snart får du också se den...

Teacup Yorkshire Terrier


Nu ska det lagas mat igen..

Marcus är och tränar på gymmet just nu...

Ja just ja nu står ett antal...(många) flaskor vin och gottar till sig tills i sommar...

Ser så lovande ut så......

LOVE LISA

Av Lisa Persson - 29 april 2010 07:20


2 portioner
1 msk sweet chilisås
2 bitar laxfilé ā 150 g
1 1/2 dl vatten
1/2 grönsaksbuljongtärning
1 1/2 dl couscous
1 avokado
10 cm gurka
20 g rucola
1 msk pressad citronsaft
1 tsk honung
1 msk olivolja

1. Häll sweet chilisåsen över laxen och baka laxen i ugnen i 10 minuter.
2. Koka upp vatten och buljongtärning och lägg i couscous. Låt dra under lock i 5 minuter. Blanda couscousen med tärnad avokado, strimlad gurka och rucola.
3. Rör ihop citronsaft, honung och olja och blanda med couscousen. Servera fisken med en limeklyfta.

Detta är mycket gott
LOVE LISA


Av Lisa Persson - 29 april 2010 06:58

Tror John Blund sovit kvar hos mig i natt för jag har så svårt att vakna till..

Så jätte trött är jag..

Känns som Måndag morgon men Kärran och Maria jag vet att det är torsdag.

Fy det var länge sedan jag var så här trött..

Men i dag jobbar vi inte full dag...

Så jag önskar just dig en härlig torsdag..

LOVE LISA

     

Av Lisa Persson - 28 april 2010 15:22

Varför firar vi valborgsmässoafton?

 (valborgvår)

Människor har i alla tider och i alla kulturer haft ett behov att organisera och strukturera en kaotisk tillvaro. Ett sätt är att dela upp tiden i greppbara enheter såsom år, veckor och dagar. Men även åren kan delas in och det på ett antal olika sätt. Ett vanligt är att dela in året i ett vinter- och ett sommarhalvår. I norra Europa har det vanligaste varit att vinterhalvåret varat från november till april och sommarhalvåret från maj till oktober.

I brytningstiden mellan sommar och vinter har det alltid funnits föreställningar om att onda och magiska krafter varit i rörelse – vilket också gäller andra brytningstider såsom ex.sommarsolståndet och skärtorsdagen. Till sommarhalvårets slut – 31 oktober – har i den anglosaxiska världen knutits firandet av Halloween – som har sitt ursprung i den keltiska festen Samhain. Då trodde man att döda människor vandrade och man tände ljus för att de skulle hitta tillbaks till sina gravar. På motsvarande sätt har 30 april i keltisk tradition firats som vinterns sista dag – Beltane. Ordet tros komma från Baal (Gud) och ett keltiskt ord för eld.

I Tyskland har 30 april firats som Walpurgisnacht – den natt då häxorna for till Blocksberg (motsvarande vår skärtorsdag då häxorna far till Blåkulla).

Även i Sverige har valborgsmässoafton firats som vinterns sista dag (varpå man sjunger ”Vintern rasat ut..”) och således en dag då man firar ut det gamla och in det nya halvåret.

Sedan åtminstone medeltiden har valborgsdagen (alltså första maj) varit första dagen på det administrativa året. Så här skriver Bringéus:

Hantverkarna följde köpmännens mönster och sköt under 1400-talet upp årets stora sammankomst från fastlagen till valborgsdagen. Sedan tiggeri förbjudits under fastlagen, försköts även djänkarnas (skolgossarnas) fetsfirande till majdagen.

På så vis blir valborgsmässoafton en typ av nyårsafton (egentligen inte mindre logisk än 31 december). Firandet av valborgsmässoafton är alltså ett firande av sommarhalvårets början och traditionerna som knutits till firandet är av blandad härkomst. Att tända eldar på valborgsmässoafton är en sed som kan ha sitt ursprung hos tyska köpmän som importerade sedan till Sverige under 17- och 1800-talet. Swahn skriver dock:

Men troligt är dock att den här vackra seden ändå har ett äldre, inhemskt förflutet. Somliga folklorister har hävdat att det ytterst skulle röra sig om keltiskt, närmast irländskt ursprung, I det fordom keltiska Västeuropa var 1 maj sommarhalvårets första och firades inte minst med bål.

Även Eskeröd är inne på samma linje då han menar att valborgseldarna har andra, rent praktiska, orsaker. Skiftet april/maj var det vanligt att djuren släpptes ut på bete och då användes eldarna för att skrämma bort rovdjur. Vidare röjde man slåttermarkerna på våren och var då tvungna att elda upp allt ris varvid stora bål blev nödvändiga.

Det omvittnas också ofta att man till valborgsmässoelden tog allt det torra riset från vinterns lövfoder. Då djuren släpptes ut och det inte blev mer ris, var det en praktisk åtgärd att elda upp det. /../ Med tanke på de magiska spekulationer, som ofta knyts till ingångsdagar för nya perioder av året, ligger det nära till hans att särskild skyddsmagi inför djuren betesgång kommit att tillämpas här.

Oavsett om det är tyska köpmän eller svenska bönder som ligger bakom valborgseldarna torde det vara klarlagt att firandet av sista april som vinterns sista dag finns i en rad olika kulturer och epoker. I Sverige kallar vi dagen för valborgsmässoafton (vilket egentligen är lite märkligt eftersom Valborg kom in i almanackan först 1901).

Av Lisa Persson - 28 april 2010 15:13

Ja i dag är jag ledig och det känns i kroppen..

I dag bara är jag..

Jag har ju Wilma hos mig denna vecka så vi har varit ute och tagit lite promenader och hon har badat och blivit så fin igen...

Lilla vackra Wilma,,,,

Just nu så regnar det här i Vikarbyn och jag tänker på Valborg.....

Fy vilken fylla det ska vara..

Fulla ungdomar tycker jag inte om alls..

Hoppas föräldrarna tänker på barnen och inte köper ut till dom och att föräldrarna har koll på sina barn/ungdomar...

Förra året gick jag förälder på stan och jag kommer att ta mig en sväng i morgon också...

Kommer säkert att få hjälpa några...


Nu snart är det dax att fixa bil till Marcus också...

Gissa om han tittar hela tiden om han hittar någon...

Tänk att min son snart är 18 år...

Mammas hjärta det bästa som finns...

Nä nu tar jag och städar lite i köket..

Har nyss betalt en massa räkningar så nu är det klart också...

Nöjd med detta..

I kväll kommer brudarna hem till mig på stickning..

Det var ett tag sen vi träffades...Nä jag träffade några i går men det var ett tag sen vi hade stickning..

LOVE LISA


PS: en bild jag fått av Linda och deras katt...

Mysigt ställe att sova på...

  



Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12
13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

gästbok


Skapa flashcards