Alla inlägg den 14 december 2008

Av Lisa Persson - 14 december 2008 19:55

gran.gif (2100 bytes)
Julgranen hade från början antagligen till uppgift att hålla onda makter på avstånd.
Seden kommer från Tyskland och infördes i Sverige ( till och börja med i slottsmiljö) under mitten av 1700-talet.
Det var först under 1900-talets början som julgranen blev en mera allmän sed i vårt land.

Av Lisa Persson - 14 december 2008 19:45

Tomten var en slags skuggbonde med övernaturliga krafter som såg till att gården har lycka med sig. Han visade sig ogärna, men beskrivs som en äldre man och mindre än människor (exakt hur liten varierar), ofta med vitt skägg, grå kläder och röd luva. Det var viktigt att hålla sig väl med honom och inte förarga honom på något sätt.

Tomten hade ett vresigt temperament och kunde hämnas om man exempelvis misskötte djuren eller behandlade honom respektlöst. Framför allt vakade han över djuren i stall och lada.

Som tack för hans arbete gav man tomten en skål gröt.

Enligt en senare tradition skulle han vara särskilt förtjust i risgrynsgröt (sötgröt), som därför även kallas tomtegröt.

Till sägner om tomten hör hur han i vrede dräper en ko när han inte får en klick smör i sin gröt, eller hur han belönas med nya kläder, vilka dock gör att han anser sig för fin för att fortsätta med sitt arbete. Det säger även något om bondesamhälletsskogsrået, vildmarkens skyddsväsen, är en kvinna. värderingar att tomten, gårdens skyddsväsen, är en man, medan

Tomten har en del gemensamt med vättarna. Båda hör till oknyttens skara och sades exempelvis hålla till under vårdträdet, och gårdsvätten är ett annat namn på tomten. I de isländska sagorna talas det om landvättar som man inte fick skrämma bort för att lyckan skulle fly bygden, och som med mycket annat i folktron kan man se tomten som en del av den fornnordiska religionen som kvarlevt synkretiskt med kristendomen. Den heliga Birgitta varnar på två ställen i sina uppenbarelser för att hedra tomtegudar (tompta gudhi, tompa gudhom); liknande varningar utfärdas i äldre predikosamlingar och bibelkommentarer.

Av Lisa Persson - 14 december 2008 18:00

Jag vet att både jag och Linda vill ha en rosa dator. Varför inte denna.

Den finns bara i 300st. Vad säger du Linda om denna?!?

Av Lisa Persson - 14 december 2008 17:15

Sig själv igen. Jag har inte tappat bort mig eller så utan jag känner att jag inte har tänkt som jag brukat ang maten och motionen.

Mycket beror på att när Marcus blir sjuk så är det han jag koncentrar mig på så klart. Jag är en mamma på heltid. Ja nu tycker kankse du att det låter konstigt med att vara mamma på heltid. Men jag är ju själv med Marcus och hans sjukdom så jag har ingen som backar upp mig. Jo det har jag visst. Men inte som finns mig tillräckligt nära.

När Marcus blir dårlig så är det bara han jag bryr mig om till 300%.



Ni vet att när man ser sina barn ligga bara med feber och hosta så tycker man synd om dom. Detta är en sjukdom som inte kommer att gå bort tyvärrrrrrrr.(diabets) Har åkt ambulans många gånger med Marcus och trott att det inte skulle gå bra. Som när Marcus kompis kom hem bärandes på honom av tuppad.

Sådanna saker sätter sig direkt i kroppen och känslorna.

Så när Marcus blir dårlig så känner jag mina känslor direkt och bara går inför mitt barn så klart. Han räknar med att jag alltid finns där för honom också. Han brukar säga att mamma jag är så glad att ha dig.



Blir varm i mitt hjärta nu. Han sitter mitt emot mig nu och spelar på sin dator och jag sitter här och skriver. Han är lycklig och bra igen.

Men förstår att han inte vill ha sin sjukdom ibland.

Nu mår han bra så nu ska jag ta hand om mig igen.

Har börjat i dag och inte i morgon måndag som många andra gör.

Man ska börja när man känner insperation. Ler. Häng med du också med att leva och motionera bra denna vecka innan jul. Så kanske du kan unna dig lite gott i jul.

Kram Lisa

Läste upp detta för Marcus nu och ha sa "pörfekt" Perfekt.

Av Lisa Persson - 14 december 2008 16:58


När första ljuset brinner
står julens dörr på glänt
och alla är så glada

att fira få advent

När andra ljuset brinner
vi julklappar syr
och vi bakar kakor
och har ett fasligt styr

När tredje ljuset brinner
är snart Lucia här
hon bjuder oss på kaffe
och bud om julen bär

När fjärde ljuset brinner
vi hämtar julegran
och alla barnen räknar
dan före dan före dopparedan

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards