Alla inlägg under september 2013

Av Lisa Persson - 24 september 2013 15:41

Ja den 16 började min resa ner till Norrtäljesjukhus för att få göra operationen..

På vägen ner så pratade vi om mat säkert 90% av tiden..

Vi körde lite fel också men det gjorde absolut inget för vi kunde då uppsöka toan på coop i Märsta..  

När vi kom fram så fick jag väga mig och till min lycka så hade jag gått ner -19,5 sen midsommar..

Doktorn sa att du har gjort det jätte bra och är på rätt riktning...

Hjärtat var så fint sa han så det ska inte vara några problem alls att operera dig nu..

Det kom in sköterskor också och sa att dom hört var duktig jag hade varit med att gå ner i vikt..

Kände mig så lycklig så..

Sen fick jag min säng och jag fick bo med tant kertin....

Inte men dom två brudarna jag hade med mig ner till Norrtälje.

 

Här är jag trött efter resan ner..

Ja sen skulle sjukhuskläderna på..

Sprang över till dom andra två och kollade in hur dom såg ut..

Underbyxor o storlek xxxxxx tror jag vi fick alla tre. 

Men rockarna var i olika storlekar..

Min var som ett jätte hus...

 

Mina armar syndes inte ens..

Dom på avdelningen tyckte det var kul med oss tre dalkullor som var där och skulle "fixa" till sig..


Sen var det  dusch på  kvällen,  sen kom dom och väkte mig kl 06.00, in i duschen igen och tvätta sig och sen två alvedon och en liten morfin tablett..

Sen ner till opertionen..

Inte något nervös alls var jag..

Ja sa det till dom där också att jag fattar inte att jag inte var det..

Men jag har börjat använda ett nytt ord när jag tänker  typ rädsla,oro.arg.ledsen m.m att jag är då modig ..

Jag är modig också..

Ja så blev jag opererad och sen till uppvaket..

Ville inte vakna.. slutade att andas  under en lång stund..

Gud så dom tjatade på mig.. andas lisa andas lisa.. du måste andas nuuuuuuuuuuu..

Men halv fem kom jag upp till mitt rum igen..

Dom kom det en sköterska och sa ..

Lisa din son har ringt nyss..

Min lilla goa unge var så orolig för mig..

Vi har ju bara varandra..

Jag ringde upp honom och sa att det hade gått bra men att jag skulle sova lite till..

Jag var helt veck..

Sov sen och ringde honom så klart..

Han växer han också när jag går igenom saker..

Mamma kungen bara piper och äter inget och sitter i fönstert och tittar efter dig.....

vissta att många ville veta hur det gick för mig och då tog sköterskan ett kort på mig och ja la upp det på facebook,,

Alla såg att jag var knappt vaken men i min säng..

   

Jag kan säga att på skala 0-10 så har det legat på 5.. (smärta)

jag är så lycklig attt det är gjort nu..

Bästa Linda Unger kom och hämtade mig och Ida..

Resan gick bra men jobbigt var det..

Jag äter och dricker som jag ska inga problem alls..

Ja och i dag ställde jag mig på vågen och hade gått ner 4,5 kg till på denna veka..

Tjohoooooooo   

helt otroligt -25 kg sen midsommar...

LOVE LISA..

PS: kolla in kortet från Märsta hur mina kläder satt på mig..

så stora så... och det hade jag inte sätt förren jag fick se korten..




Av Lisa Persson - 16 september 2013 07:59

Ja då kommer Anna och Ida och hämtar mig och vi drar till Norrtälje för magsäcksoperationen..

Tjohoooo..

Och jag är så stolt över mina -15 kg ...

Men nu ska jag dricka kaffe som jag älskar.. Tänk om jag inte kan/vill dricka kaffe sen då...

Men men så därför passar jag på nu.

så nu säger jag hej hej så länge..


LOVE LISA

 

 

Av Lisa Persson - 15 september 2013 13:45

Ja det är nu nära för resan till Norrtälje..

Jag känner mig lugn men lite pirr i magen har jag allt..

Har gått ner 15 kg men doktorn ville att jag skulle gå ner 9kg..

Så plus i kanten för mig..

Nu är det strykning på schemat och sen en kopp modifast..

Ska försöka vila så mycket det går i mellan mitt fix här hemma..

Jag och min syster hade i går våran ena morbror och några av alla mina kusinert i från ludvika här på träff i går..

Mamma var också med så klart..

Det var så mycket skratt och tok hela dagen..

Det känns som jag var på fest i går..

Helt slut men så lycklig av att träffa dom..

Snart är det dags för nästa möte och då i Ludvika om jag orkar så klart..


LOVE LISA

 

Och då ett möte om Huntingtons sjukdom..


Inbjudan
Lördag den 5 oktober kl 13.30 – 16.00 har lokalföreningen i Dalarna sitt första möte.
Kom och var med från start!
På programmet står bl. a grundläggande information om Huntingtons sjukdom samt
lite genomgång hur vi arbetar inom RHS.
RHS är en ideellt arbetande förening vars mål är att försöka förenkla vardagen för
huntingtonfamiljer.
Vi vet av erfarenhet vikten av att träffa andra i samma situation.
Vikten av att bli förstådd när man pratar om sina frågeställningar och problem som sjukdomen kan
medföra, både för den sjuke själv och för alla inblandade i familjen.
På sikt kan man bygga upp en egen bas av professionella i sitt eget distrikt som hela gruppen har
nytta utav. En annan fördel med detta är att gruppen självt snabbt lär upp den profession man
möter. Allt handlar om att samarbeta och dela med sig av den egna erfarenheten.
Tillsammans är ett starkare begrepp än ensam i dessa sammanhang.
Föranmälan underlättar!
Jenny med familj bjuder på kaffe och smörgås så har ni någon matallergi så meddela gärna det!
Maila Susanne: susanne.zell@huntington.se eller ring 0706-22 76 54 Jenny
Välkomna Tid_ lördag 5 okt, kl 13.30 - 16.00
Plats: Köpmansgatan 1, Ludvika (ABF lokaler)
Susanne Zell
Koordinator RHS
Jenny Häggman
Dalarna




Av Lisa Persson - 10 september 2013 18:57

Ja nu är det klart. Vi åker till Norrtälje kl 9.00 Gud så spännande det ska bli.

Får väl gå ut där nere på sista stora måltiden man kan äta. Ler. Känns inte som jag vill äta men jag tror det är braggar oxå att få lite extra näring i sig till operationen.

Vi får se vad som händer när vi kommer fram.


Love Lisa

Av Lisa Persson - 10 september 2013 18:57

Ja nu är det klart. Vi åker till Norrtälje kl 9.00 Gud så spännande det ska bli.

Får väl gå ut där nere på sista stora måltiden man kan äta. Ler. Känns inte som jag vill äta men jag tror det är braggar oxå att få lite extra näring i sig till operationen.

Vi får se vad som händer när vi kommer fram.


Love Lisa

Av Lisa Persson - 10 september 2013 15:25

Jag längtar så dit..

Men nu är det nära..

Vill passa på och tacka er som hejat på mig i vått och tort..

Ni har stöttat mig med så många fina ord på min väg..även blommor och små sms...

Men jag lovar att Lisa ska vara Lisa hela tiden..

Snart börjar mitt liv i nya ögon och jag ser så fram emot det ..

Lära mig nya saker och säkert träffa mer nya och spännade människor..

Har sen en operation kvar sedan..

Min axel är ju för trång..

Fast man är stor så ska man vara trång i axelen.. Så mysko så men vi tar den operationen efter magsäcksoperationen..

Min remiss går i väg efter jag kommit hem från Norrtälje till ortopeden.. Hoppas hinna den innan jul..

Jag kommer att bli som en ny kärring..

 

LOVE LISA..


Av Lisa Persson - 7 september 2013 15:09

till att ligga på operationsbordet nu..

Att flyta har gått jätte bra och jag känner mig rätt stark nu mentalt för att göra min operation..

Har snart gått ner -14 kg och är så nöjd så..

Jag har gått nu dom sista två veckorna varje dag minst 45 minuter..

Jag haft så ont i armen igen men varit och fått en Cortison spruta igen fast det bara gått 2 månader..

Var tvungen för jag ska klara av operationen och sen när jag ska ligga  med såren efter operationen..

Det kommer ju att göra ont ett tag..


Kan säga att jag känner mig starkare och starkare för varje dag.. Från att legat på skala 3 så ligger jag på 6 nu så jag kommer igen sakta med säkert..

Tänk vad glad man kan bli för ett telefonsamtal säger jag..

Min gamla kille i från Ljungby hörde av sig i går och ville höra hur det var med mig och moggen..

Vi båda blev så glada.. jag och moggen..


Nu håller jag på och tar ner mina gardiner i rummen på övervåningen för i morgon ska det skrapas fönster för dom andra och inte för mig...

Jag får väl klippa gräset eller fixa fika till dom..

Nä nu ska jag inte maska mera ..

Hej hej på en stund..


Love Lisa


 




Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

gästbok


Skapa flashcards