Alla inlägg under december 2010

Av Lisa Persson - 31 december 2010 09:38

   Gick åt mycket ved..


Snö och solsken va det också..  

 

Här har vi stickning på gång..



   

Jag var och hälsade på Linda när och sålde semlor och jag vann en semel tårta...


 

Jag i en nystickad mössa jag har gjort själv...  Mössa jag gjorde till Linda..

   

 

Här sitter min älskade vännnnnnnnnnn http://dansbandsfrun.bloggplatsen.se/

och väntar på sitt paket i från mig. Detta kommer jag aldrig att glömma...

 

Min först buss resa till MORA på många många år..



 

Var ute och åkte häst och släde med min matgrupp i Mars.

   

Skriver bara Kärran inget mera...

  Våren APRIL då bränner vi...     

Marcus och lilla Wilma...

              

Ja vad skriver man här då..

En helt underbar kväll med sina tjej kompisar och några till vi hittade på färden till blåkulla...skratt

 

Å nu blev det ved igen.. Marcus är en jäkel på ved nu...


 

Dom här har jag gjort på kurs..

 

Patte och svärmor..   Bild på Kungen som kommer som en ny familjemedlem...  

Kärran och våran kursledare står och har funderingar..   Här är det jobb och skratt...

Så kul att få på detta med Kärran...

 

Här har jag kul på en annan kurs med Maria.. vi gick på en trädgårdskurs.

Gud så kul och vad man längtade dit..


  Jag och Kärran inviger Marias nya rum som jag hjälpte henne med att fixa till...

   

Lasse och Kjelle    

Maria och min chef Gerd på trägårdkurs...

   

Valborg vid båthamnen...     


   

 

Lunchen hos mig i trädgården...

 

Här är vi i Nusnäs...  

Detta är midsommar och jag vet inte varför jag har den på mig...En fin bild på oss tre...

Det är midsommar i byn..

Jag och Kungen på midsommar..


   

Vad liten han va...

   

Marcus va hundvakt ... men han somnade själv i korgen.. skratt

 

Mitt lilla hjärta..


 

Här är två av dom bästa bästa bästa...


Dom här två var så gulliga och tog Kungen med sig i från Göteborg...

 

Maria klipper gräset åt mig när jag fick 6 veckors hostan..

Gissa om jag va lika glad som Maria..


 

En fågel bajsade på henne då också..fniss..

  

Nu börjar det hända saker i mina lådor...


Kungens oreda på morgonen..    

Ute på loppis runda...



 


Kärran och Kungen ute och åker raggarbil..

 

Kärran och Jag

 

Mamma bröt ena benet...


  LILLA NONA kom till oss.....

   

Gunnel Ivares blev åretsvikarbybo...

 

Pippi känar pengar på Vikarbyns marknad...  

En vatten gubbe..   Kungen är på badstranden och lär sig tigga och sitta..  

Kungen är nybadad   

Ja kommer ni ihåg att polisen kom efter oss in på gården..

                                 September   

                                               Oktober

                                

November 

                                                  

December 

                          

Ja detta var lite i från året 2010..

LOVE LISA

Av Lisa Persson - 30 december 2010 16:16

Ja det är som bort blåst nu..

Har haft tid att ligga och fundera över vad jag skulle skriva om men det är borta nu...

Kanske lika bra de...

Är på benen nu men inte långa stunder...

Ska ta mig ner till bolaget nu det ska jag..

Sen vila  en stund innan jag ska till grannen min och fixa inför morgon dagen...

Gör min 2 änglapaj nu...

Puss Puss.

Love lisa

  

Av Lisa Persson - 28 december 2010 11:51

Jag blev ju sjuk på julaftons natten och har legat sen dess...

Men hög feber och jätte förkyld och nysit så tårarna sprutade på dig...

I dag känner jag mig lite bättre men har en huvudvärk utan dess like..

Har hittat en gammal vän nu i denna datavärld och det var så kul så...

Vi säger att han heter Johan Fniss....

Vi som läser min blogg vet att jag inte skriver om kärleken med detta är en gammal vän"kärlek" så då skriver jag bara därför om det..skratt

Det var flera år sedan våra vägar gick skilda åt..

Men kul att veta att han har ett bra liv nu med en ny familj...

Jag har en jätte bra kontakt med mina gamla ex utom med den jag skulle behöva ha kontakt med ibland och det är ju Marcus pappa som ni alla vet att jag inte har..

Men har lärt mig att ta egna beslut utan hans hjälp och bättre blev det när jag fick ensamvårdnad .. Behöver inte lägga ner någon onödig energi på att bråka...

Men nu är Marcus 18 år och tar sina egna beslut om han inte vill ha råd av mig så klart...

Så skönt att se hur saker blir till det bättre hela tiden...

Både för mig och för andra..

Jag gläds åt andras glädje...även min egen glädje så klart..

Marcus skottar nu och tar in ved till både vedspisen och  kakelugnen så vi kan mysa lite..

Och gissar jag rätt så kommer han med en kopp te sen..

Han brukar säga att jag har tagit hand om honom så mycket att han tar hand om mig ibland... Kärlek är det på hög nivå...

Nu ska jag lägga mig och vänta på min kopp te..skratt

    


LOVE LISA

Av Lisa Persson - 26 december 2010 23:07

Ängla paj

för 10 personer

lemoncurd

8 stäggulor
2 dlsocker
8 mskpressad citron
125 gramsmör
2 tskrivet citronskal

marängskal

3 ststora ägg
2,5 dlsocker
1 krmvinsten el några dr ättika
1,5 tskmajsena
1,5 tskvaniljsocker
2 mskkokande vatten
2 msksmör och mjöl till formen

Fyllningen

2,5 dlvispgrädde
2,5 dllemoncurd

Garnering

2 dlvispgrädde
2 askarfärska hallon
  1. vispa ägg socker och citronsaft kraftigt i en tjockbottnad kastrull( 10-12 min) Får ej koka då blir den grynig. Dra kastrullen från värmen och tillsätt smöret lite åt gången. Vispa blank och tillsätt det rivna skalet. Låt svalna och ställ i kylskåp minst 3 timmar före användning.
  2. Blanda all marängens ingredienser i en ren och torr skål. Vispa kraftigt till en blank och styv smet. Smörj och mjöla lätt formen. Häll i smtetn och grädda 175 grader i 10 min sänk värmen till 150 grader och grädda ytterligare 50 min el till skalets utsida är spröd. Stäng av ugnen och låt skalet kallna i ugnen.
  3. strax innan servering vispa grädden hårt oh blanda ner i lemoncurden. Bred ut i pajskalet och dekorera med vispad grädde och hallon i mitten.
Av Lisa Persson - 26 december 2010 22:33

Alla har sin egen idé om vad otrohet är och var gränsen för otrohet går. För vissa räcker det med att ens partner tänker på en annan. En del drar gränsen vid en kyss, medan andra drar gränsen vid sexuellt umgänge, men även där kan det finnas olika definitioner. Är en natt med någon annan lika mycket otrohet som att träffa en annan person regelbundet?

Jag kan säga att dom som jag vet har varit otrogna har inte bara varit det en gång utan många gånger och inte bara med samma kvinna/man..

Och dom jag känner så har andra i släkten gjort det typ Pappa /mamma....

Många skyller på den man lever ihop och det är helt fel..

Man får stå för det man har gjort själv....

Handen på hjärtat så har jag aldrig varit otrogen mot någon....

Men jag tar upp detta ämne för det verkar aktuellt  just nu runt omkring mig...


Gränserna för otrohet kan även variera från förhållande till förhållande. I en del förhållanden kan man komma överens om att man får träffa andra, medan man i andra förhållanden inte ens vill se sin partner med en annan person.

Prata med din partner innan någonting händer

Om du själv vet var du tycker att gränsen går för otrohet blir det lättare att prata med din partner. Även om ni är kära och lyckliga i början av förhållandet, och tanken på att någon skulle vilja träffa någon annan känns avlägsen, kan det vara bra att i alla fall ha pratat om hur ni förhåller er till otrohet. Det kan hända vem som helst och även den som aldrig trodde att den skulle vara otrogen kan ändra sig.

Berätta för varandra var ni tycker att gränsen går och vad ni skulle göra om ni fick reda på att den andra personen hade gått över den gränsen. Ompröva gärna det ni har bestämt med jämna mellanrum. Fråga om det ni har kommit överens om fortfarande gäller och känns bra.

Varför är man otrogen?

Det finns många olika skäl till att någon är otrogen.

Avsluta ett gammalt förhållande

I en del fall beror otroheten på att förhållandet har börjat bli sämre men man vågar inte avsluta det. En del är rädda för att leva ensamma och väljer att avsluta ett förhållande först när man träffat en ny partner.

Bekräftelse

Andra söker efter bekräftelse. Förhållandet hemma har kanske blivit slentrianmässigt och man söker sig därför vidare för att få bekräftelse.

Förälskelse

Det kan vara så enkelt att man blir förälskad i en annan person och går över gränsen.

Hämnd

Om partnern har varit otrogen kan man känna att man får sin hämnd genom att själv vara det.

Spänning

Vissa personer känner att de upplever spänning när de är otrogna.

Alkohol

Många otroheter sker under påverkan. Alkoholen kan göra att det blir svårare att sätta gränser och säga nej.

Sexmissbruk

En del personer kan söka sig tvångsmässigt efter nya sexpartner oavsett man har ett förhållande eller inte.

Ska man berätta om man har varit otrogen eller inte?

Det här är en väldigt svår fråga som de flesta känner olika inför. Vill man veta eller inte? Det bästa är att prata om det innan det blir ett problem. Berätta om du skulle vilja veta att din partner har varit otrogen. En del vill bara veta om partnern har inlett ett annat förhållande och inte om det bara har varit ett one-night-stand.

Det finns inga generella råd att ge. Om du känner att du mår dåligt av det som har hänt bör du prata med en kompis eller en kurator först. Tillsammans kan ni fundera över om du bör berätta vad som har hänt eller inte. Det är bra att fundera på om du vill berätta bara för att lätta ditt eget dåliga samvete och om det i så fall är till godo för den partner som du har varit otrogen mot.

Den som blivit drabbad

Det är aldrig roligt att få veta att ens partner har varit otrogen. För många kommer det som en chock. Beskedet kan vara svårt även om du har haft misstankar. Det är viktigt att du tar dig tid och tänker igenom hur du vill göra. Många som har varit otrogna ångrar sig och vill ha en ny chans. Det är upp till dig att känna om du orkar med det eller inte.

Att lägga skulden på sig själv är också vanligt. Tankar som: "om jag bara hade varit hemma oftare", "om jag bara hade sagt att jag älskade henne/honom oftare" eller "om jag bara hade varit lite intressantare", kan göra att det känns ännu svårare. Försök prata med vänner som har varit med om samma sak. Stötta varandra. Om du mår väldigt dåligt kan det hjälpa att prata med en psykolog.

Fråga om råd

Undrar du över något? Kanske har någon annan undrat samma sak. Leta upp din fråga i svarsbanken eller ställ en fråga själv till personal inom vården. Klicka på Fråga om sex- och samlevnad till höger. De som svarar har tyvärr inte möjlighet att svara på alla frågor.

Du kan även fråga psykiatrin via internet genom att logga in på Vårdguidens e-tjänst Mina vårdkontakter. Här får alla som frågar svar.

Du kan även dygnet runt prata med en sjuksköterska och få råd, ring Vårdguiden på telefon             08-320 100      . De som svarar kan även tala om på vilken vårdcentral du är listad.

Familjerådgivning

Par som har problem i sin relation och behöver professionellt stöd för att reda ut krisen kan vända sig till familjerådgivningen. Sedan 1995 finns det inte längre några familjeterapimottagningar i landstingets regi, men varje kommun har lagstadgat ansvar att erbjuda sådan hjälp. Tyvärr är behovet av hjälp ofta större än resurserna och köerna kan därför vara långa. Även en del av Svenska kyrkans församlingar erbjuder familjerådgivning.


LOVE LISA

Äkta vänskap


Du ger mig 
den trygghet jag behöver
Du ger mig 
det hopp jag vill ha
Du skapar 
den tro som jag ibland sakar
Din vänskap är värdefull

Utan dig skulle det 
vara svårt
Utan dig skulle 
många frågor
fortfarande finnas
Med dig blir allt 
mycket lättare 
Vår vänskap är äkta 
och värdefull

 
Av Lisa Persson - 26 december 2010 14:07

Å sitter och njuter med att lyssna på Dansbandsfrun när hon sjunger med sin gamla grupp.........

Hoppas du också lyssnar på texten och lär dig lite..ler

LOVE LISA

Av Lisa Persson - 25 december 2010 22:52

I Rovgärdet i går...

Det var mycket skratt och många fina packet och roliga rim.....

Började dagen med att åka till min underbara mamma och fira lite jul med henne...

  

Sen kort på Marcus och Mommi och Kungen..


  


Sen åkte jag och Marcus hem till oss och öppnade alla våra julklappar här hemma...

Sen drog vi till Rovgärdet till mitt hjärta och hennes familj...

  


Här är deras hund Dennis i tomte luva....

  

Marcus gjorde ett kort kort på Kerstin...

  

ojdå... hon fick nog påssjukan ser det ut som...

Själv blev jag super förkyld på kvällen och natten så jag sov bara på morgonen i morse. 

Har ju haft ont i huvudet och nacken i några dagar så när det släppte blev jag förkyld...

Har ont i halsen nu och lite feber så det blir tyvärrrrrrrrrrrrrrrr inget dop för mig...

Vill ju inte smitta andra där så klart..

Sen måste jag berätta att Nemo vart ute så länge nu på kvällen...

Han gick in i våran stora lada och kom inte ut fast vi var där och ropade på honom...

Usch vad jobbigt det blev på en gång...

Det var som att han en tonåring igen som man blev orolig för...

Men tillslut hämtade jag mamman så hon gick in dit och letade efter honom...

10 minuter senare var dom vid dörren...

Pust och stön sa både jag och Marcus...

Önskar dig en fortsatt bra jul och en härlig kväll.........

Nu hoppar jag i sängen ....

Sov gott

LOVE LISA


  


Av Lisa Persson - 24 december 2010 11:27

        


Önskar Lisa

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8
9 10 11 12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22 23 24 25 26
27
28
29
30 31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards