Direktlänk till inlägg 8 december 2008

Lisa. Detta är det man jobbar med i Stahremetoden

Av Lisa Persson - 8 december 2008 16:39

Hur går KBT till?

En KBT-behandling inleds ofta med en analys av patientens problem och där patienten själv får formulera vad man vill förändra i sin livssituation eller i sitt beteende. Jag kommer därför att ställa ett antal intervjufrågor till dig i Introduktions-avsnittet.

Patientens problem kan vara att man inte orkar med stressen på jobbet, att man upplever en oförklarlig ångest eller ledsnad, att familjen inte fungerar tillsammans eller att man har en  övervikt som man inte kommer tillrätta med. Personer som har problem eller inte mår bra använder sig ofta av negativa tankemönster och tolkar både det som andra personer säger och det man upplever negativt. Att hjälpa människor att bryta negativa och ofta felaktiga synsätt och ersätta dessa med mer realistiskt positivt tänkande är därför centralt inom KBT.

I KBT ses patient och terapeut som två forskare där båda samverkar för att finna orsaker till patientens problem och att åtgärda dem. Terapisituationen är överförd till programmet: ditt problem är din övervikt och min insats är, precis som i en terapisituation, att ge dig den kunskap du behöver för att kunna förändra ditt ätbeteende och varaktigt gå ner i vikt.  De viktiga Nyckelfrågorna som du snart möter i programmet, är således inte utformade av en slump, utan dina första ”terapifrågor”.

I KBT använder man sig av hemuppgifter. Det innebär att varje avsnitt i programmet avslutas med uppgifter till dig att fundera över, träna eller svara på innan du tar itu med nästa avsnitt.


Ja detta 'är en beskrivning vad man gör på kursen och hur vi arbetar med programet.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa Persson - 27 april 2015 19:25


   Hej. Jag gjorde min magsäcksförminskning oktober 2013 o har gått ner -58 KG.  Har stått still i 6 månader i vikten men kroppen förändrar sig hela tiden sen dess. Jag har mått så bra och ångrar inte att jag fick göra denna operation. Det so...

Av Lisa Persson - 25 april 2015 09:22


I  Hej o godmorgon på dig.  Är i Sandviken hos min älskling sen i onsdags. I dag åker vi förbi sommarstuga på väg hem till Vikarbyn.  Hoppas du får en härlig lörda.  Love Lisa      ...

Av Lisa Persson - 16 april 2015 07:42


Ja önskar dig en underbar dag i dag. Har varit med på #radiodalarna nu på morgonen.  Kommer att lägga upp det om en stund.  Hoppas du kommer att tycka det är intressant och att du också tar jägarexamen.      ...

Av Lisa Persson - 14 april 2015 10:32


 

Av Lisa Persson - 14 april 2015 10:27

Jag fick nyss en inbjudan att få vara med på torsdag morgon o få prata om vad jag vill i 5 minuter.  Har bestämt mig nu vad jag ska prata om.  Men det får ni lyssna på kl 06.20. ;-) ...

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards