Alla inlägg under april 2009

Av Lisa Persson - 3 april 2009 17:44

Jag och Marie backlund jobbade i dag med kvinno projektet och det gick så bra.

Det blir bara mera ideer *SKRATT*

Vi ska ta hit en teater grupp också i höst är det tänkt.

Det blir skojigt.

Detta är under vuxenskolans hjälp också.

Anmälda till festen är över 100 st nu..*kul* *kul*

Sen tog jag och Marie en promenad på 15km  i ett härligt vårväder.

Vi har så kul och mycket att prata om så det är inte sant..

Hoppas att du också kom ut i dag och fick känna solen.

Hoppas även din fredags kväll blir bra...

LOVE LISA

Av Lisa Persson - 3 april 2009 11:02

Ja jag måste bara dela med mig av dom....Jag gillar det skarpt. Daniel är så duktig och få fram naturliga och fina bilder med enkla medel....

Ja annars så har jag varit lite ledig nu efter modevisningarna. En behövlig vila. skönt skönt

Ute och går på dagarna och njuter i solen med Roxette i örona och mina stavar så klart.

Ska även sälja min lägenhet nu så skönt att blli av med det. ja jag har ju inte tänkt flytta tillbaka nå mer till det där ormrådet. ja och då menar jag inte Hedslund över lag utan människornba som bor där.

Ja jag kan inte förstå hur andra människor kan vara så bittra och avundsjuka på andra människor att det går över styr......Dom jagar en. Hemskt med sant. Skönt att man inte tog åt sig utan drog näsan i vädret och vara stolt över mig själv. Det Kommer jag långt på......:) Jag har inga andra ord än att sådana människor är FRISKA....som orkar....Int är ja bitter över detta men nu är det utterligare et avslut på det gammla och det känns bara för bra så därför skriver jag om detta en sista gång...

Kicki Is the best..kramar om dig och finns endå för dig


 http://www.modellbilder.se/portfolio.php?id=39595


Av Lisa Persson - 3 april 2009 06:58

Hitta rätt i äggdisken
Det dyker upp alltfler äggsorter på butikshyllorna, men vad betyder egentligen de olika märkningarna på paketen? Vi reder ut begreppen.

Ekologiska ägg
Eko-ägg uppfyller KRAV:s regler för ekologisk äggproduktion. Hönsen är frigående inomhus (högst sju höns per kvadratmeter) eller utomhus, när vädret tillåter. De får utlopp för sina naturliga behov, som att sitta på pinne, sprätta och värpa ägg i rede. Deras foder ska vara ekologiskt odlat, utan konstgödsel eller kemiska bekämpningsmedel.
   Idag är åtta procent av alla ägg som säljs ekologiska.

Frigående
Dessa ägg har värpts av hönor som kan röra sig fritt inomhus, där de lever i stora flockar. De har tillgång till sittpinnar och ströbad, kan sprätta och lägga ägg i rede. 

Inredd bur
Dessa ägg kommer från höns i inredda burar med värprede, sittpinne och ströbad. Hönsen bor i grupper om 8–10 i varje bur.

Frukostägg
Så kallas extra stora ägg, som väger (63–73 g) styck.

Guldgula, Gularegula
Hönsen som värper dessa ägg har fått fodret förstärkt med astaxantin från algmjöl. Det är en karotenoid som verkar som en antioxidant, ett skyddsämne för kroppens celler. Samtidigt är det ett gult färgämne, som ger gulan en mer intensiv färg. Astaxantin säljs även i form av ett kosttillskott, Astaxin.

Omega 3-ägg
Hönsen som värper dessa ägg har fått fodret förstärkt med fiskolja, som ger fettsyrorna DHA och EPA (tidigare användes linfröolja). Högt intag av dessa kan minska risken för bland annat hjärt-kärlsjukdomar.
Folk som äter omega 3-berikade ägg får lägre blodsockerhalter och höjda ApoA1-värden, vilket tros minska risken för hjärt-kärlsjukdomar, enligt forskning vid Uppsala universitet. 

Text: EVA OLSSON
Foto: JUPITERIMAGES, SVENSKA ÄGG

Av Lisa Persson - 2 april 2009 18:33

Hoppas din dag varit bra.

Själv har jag varit och jobbar på vuxenskolan i dag.

Jag och Gerd var på Rättviks bowlingshall och åt lunch i dag.

Tycker om deras salladsbord och maten.

Jag kan verkligen säga att ni ska gå dit och äta maten..

Sen fick jag reda på att pengar vi sök för kvinnligt nätverk kom i dag

Det blev blev inte så mycket som vi sökte men vi är så nöjda endå..

Har även bestämt att midsommar veckan kommer Micke en Kille i från Blekinge som  ordnat visafton med 

Cornelis Vreeswijk att ha visafton vid Siljansstrand.

 

Men vi kommer ut med detta i tidningen längre fram..

Detta fixar vi för er alla som tycker om att sjunga och bara vara i Vikarbyn.

Detta  blir för er alla som vill och kan komma så klart.


I dag har jag blivit interjuvad av en tidning som kommer ut om 2 veckor tror jag.. Det kommer att handla mycket om Vikarbyn och vad som händer här. Och det kommer även om våran bok så klart.

Sen blev det interjuv med både  mig och Marie Backlund pga hennes b&b.

Och dom skulle skriva även om Vikarbyn från förr och nu och då blev det våran kunniga man Hans-Erik Åkerman.

Denna man  har så mycket intressant att berätta om Vikarbyn.


Jag och Marie har varit och fixat grejer hos Gerd för våran stora påskfest på skärtorsdagen.

Det kommer att bli så trevligt så.

Alla är på G för festen.

Ska bara lägga mig på soffan nu och bara vara..

Trött och slut nu..

LOVE LISA


Av Lisa Persson - 2 april 2009 18:05

Fänkålssallad med apelsin Det här behövs till 6 port: 1 stor fänkål, 300 g 3 apelsiner 1 granatäpple 2 msk olja 1 msk pressad citron salt, peppar persilja Gör så här: 1. Dela fänkålen mitt itu och skär bort den grova mittstocken. Strimla fänkålen fint. 2. Skala apelsinerna med en kniv så att allt det vita försvinner. Skär i skivor. Varva fänkål och apelsinskivor. 3. Dela granatäpplet och ta ur de röda kärnorna (se till att de beska hinnorna inte följer med). 4. Strö kärnorna över salladen och ringla över olja och citronsaft. Krydda med salt och peppar, och strö över persiljeblad. Smaklig måltid! Foto: Olof Abrahamsson

Av Lisa Persson - 1 april 2009 16:35

Jag fick åka och jobba i dag vilket jag inte hade tänkt.

Men det gick bra och jag har så trevligt på Vuxenskolan.

Det var så kul idag för Birgitta som skrev ett brev till mig häromdagen, ringde i dag och jag tog imot samtalet.. Hon ville gå på kurs med oss. Så trevligt så att prata med dig Birgitta.

Sen kom min son Marcus ner till mitt jobb och åkte med mig och Monica hem..

Jag slängde av mig mina kläder och satt på mig mina träningskläder och gick ut och gick 10 km.

Under tiden gick jag och pratade med Linda.

Jag pratar jämt i telefonen när jag är ute och går....

Får så mycket gjort då när jag går och samtidigt får röra på mig..

 


Sen gick jag förbi hos Lena och hon släppte ut sina/mina höns på en första vårtur i trädgården.

Ni ser en bild på några av dom.

Sen var vi och tittade på Lenas första lam hon hade fått i morsse.

En liten bagge vid namn Rasmus.ler

Också bild på honom och så klart på några andra  och baggen Emil.

Så nu var Lena en stolt MORMOR sa hon.

 

Själv ska jag snart på ett möte som jag och Marie har kallat ihop för våran kommande kvinnosak vi ska göra.

Det kommer ut en annons om detta om ett par veckor.

Ska bli kul att träffa er tjejer i vårat nätverk....

Önskar dig en trevlig kväll..

Har du inte varit ute och gått något i dag så gå ut nu..

LOVE LISA

 

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15
16
17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards