Alla inlägg under april 2009

Av Lisa Persson - 8 april 2009 08:03

Liv i frihet [redigera]

Annika Östberg växte upp i Hässelby men flyttade med sin mamma till Kalifornien på 1960-talet efter att modern gift sig med en amerikansk man, Braxton Pollard III. Väl i USA övergavs hon av sin mor, som tillsammans med den nya maken tyckte barnet var i vägen. Hon togs efter detta hand om av släktingar till mannen, fram tills hon som tolvåring dömdes till ungdomsfängelse.

När hon var tretton rymde hon till San Francisco, där hon försörjde sig som strippa och prostituerad. Hon träffade Greene Johnston som introducerade henne för heroin. Hon födde 1969 Johnstons barn när hon var femton år gammal. Sonen dog i en bilolycka 1985. Hon kom att lämna Johnston och flyttade ihop med "Chris". Hon försörjde sig nu som hallick och narkotikahandlare. 1972 knivmördades en man i hennes lägenhet. Annika erkände brottet och dömdes för dråp.[1] Efter avtjänat fängelsestraff gifte sig Annika med lastbilschaffören Brian Deasy och lämnade drogerna. Hon levde ett normalt liv som hemmafru under flera år. När äktenskapet tog slut återvände hon till sitt liv med narkotikan.

Brott [redigera]

30 april 1981 rånmördade Östberg och hennes pojkvän Bob Cox den pensionerade restaurangägaren Joe Torre. Annika hade planerat dådet, de stämde möte med Torre för att sälja stulet kött. Medan Annika Östberg distraherade Torre genom att låtsas ta fram köttet ur bilens baklucka, sköt Cox honom två gånger varpå de stal hans plånbok. Paret flydde dagen efter mot KanadaHighway 29 men fick punktering. Medan Cox började byta däcket gick Östberg in i buskarna för att uträtta sina behov. Då stannade den 34-årige polisen Richard Helbush.[2] för att hjälpa till med däcket. Cox började bråka med Helbush. Östberg klev då fram och distraherade polismannen på samma sätt som vid förra mordet, genom att leta i sin handväska efter det körkort hon inte hade, Cox sköt tvåbarnspappan Helbush flera gånger i ryggen och bakhuvudet. Östberg sade till Cox att stjäla polisens plånbok och att gömma kroppen i ett intilliggande dike. Paret stal polisbilen och flydde vidare men stoppades snart av polisen och skottlossning utbröt. Cox sköt och lämnade sedan vapnet till Östberg som laddade om och gav tillbaka vapnet till Cox. Först efter att Cox skottskadats gav paret upp. Deasy redogjorde i förhör brotten i detalj, men skyllde allt på sitt heroinmissbruk.[1]

Fängelse [redigera]

Cox hängde sig i häktet före rättegången, i vilken Annika Östberg dömdes till fängelse i 25 år till livstid. I boken Sorgfågel, en biografi skriven av den svenska journalisten Lena Katarina Swanberg, som intervjuade henne i fängelset i USA, skildrar Annika Östberg sig själv som en person som tämligen viljelöst följt med de män hon haft förhållanden med, och som försett henne med narkotika. Mot detta ställs åklagarens plädering att det i själva verket handlat om "ett samspel där pojkvännen inte var någonting annat än Annikas marionett".[3]

Kampanjer har förts för att försöka få hennes straff tidsbestämt, och för att hon ska få sitta av resten av sitt straff i Sverige. Den 18 september 2008 togs fallet upp på nytt, men man fastställde att straffet ännu ej skulle tidsbestämmas eftersom nämnden ansåg att Östberg inte var redo för frigivning.[4][5] Då hette det att Östbergs fall tidigast skulle kunna prövas igen år 2010.

Den 6 april 2009 blev det dock känt att Annika Östberg fått lämna fängelset i Kalifornien för att överflyttas till Sverige.[6]

Av Lisa Persson - 7 april 2009 15:42

 

Jag önskar mig en gammal cykel...

Precis som mamma MU ........

Av Lisa Persson - 7 april 2009 06:59

HUSET.....

God morgon på dig.

Hoppas det luktar godare hemma hos dig än det gör hos mig.

Det är en hemsk lukt efter en brändkastrull med makaroner i.

Det tar nog ett tag att få bort lukten.

Jag glömde berätta att jag gick igång i går när jag skulle köpa glass till mig(inte gjort på flera år)och min son.

Herre gud Marcus glass gick på 18 kr och min gick på 22kr.

Det är för mycket pengar för en glass på en pinne tycker jag.

Blir nog en kund hos glassbilen om jag ska köpa mera glass.

Jag ska i väg med Gerd och Monica i dag.

Jag önskar dig en härlig dag i dag...

LOVE LISA

Av Lisa Persson - 6 april 2009 20:41

Nu har dom gått ner över 30 kg och dom bara tänker

triangel*ler*

En vill tatuera in en triangel på handleden så hon ser den hela tiden.'En annan kursdeltagre har gjort bordstabbler med triangeln på.

Dom är så fiffiga att tänka ut detta.

Det kallas för att vara kreaktiv.

Nästa gång vi träffas så ska jag ta alla med på en promenad efter kursen.

Så dom får se mera av vackra Vikarbyn så klart.

 

 

Jag gick ut och gick 9 km och när jag har ca 1 km kvar så kommer jag ihåg att jag satt på makaroner till min son Marcus.(Innan jag gick ut)

Ringde honom direkt och han skulle gå och kolla detta.

Jag är kvar i luren och han öppnar dörren till köket och säger vi fan. Hela köket är rökfyllt. Även hallen och ditt rum mamma.

Han bar ut den kokade kastrullen och ställde ut den på gården.

Den var super torr vill jag lova.

Och gissa om det har luktat illa här hemma då.

Massor av doftljus och vädring har det varit nu i kväll.

I morgon ska jag följa med och träffa Lindas grupp.

Kanske kan hjälpa några på traven där.

 

 

Nu ska jag ta mig en kopp te och krypa ner i sängen och se på spårlöst.

Då kommer jag att gråta och skratta samtidigt.

Jag blir så lätt berörd av detta program. Men så härligt att gråta av lycka.

Linda såg mig gråta till detta program förra våren när vi var bort resta för att skriva boken. Jag hade satt mig i sängen och lutade mig mot ett skåp och tittade på programet. Hon tittade fram till mig och frågade gråter du Lisa. Ja sa jag och grät då högt. men sluta nu och se på programet om du blir så ledsen sa hon. Nä jag tycker det är bra och så skönt att gråta.SKRATT

Min son tycker också att jag inte behöver se detta program men jag vill det.

Snart sitter han och tittar på mig och ler mot mig.

Och jag säger med gråten i halsen. Nu gråter jag igen.ler


KOLLA IN BORDSTABBLETEN: SNYGG VA??????

LOVE LISA

 

 

Av Lisa Persson - 6 april 2009 08:38


 Hurra Hurra för Linda i dag...


Grattis kramar i från din vän Lisa och Marcus


http://www.youtube.com/watch?v=QMf04ubvEhY&feature=related


Klicka på den blåa länken ovanför ....



Av Lisa Persson - 5 april 2009 18:55

Ja då ska jag föröka skriva lite igen då. ja det händer en hel del men endå inte..ja hur gör jag då da?????

Jag har sålt min lägenhet nu iallafall. till mit ex och det var skönt som jag skev tidigare att gå vidare där nu.

Ska till lagården nån gång i veckan och lära mig lite mer om allt där med kalvar och lagården. Jag gill att vara med djur det är så skönt så skönt.


Måste sätta in en bild på mig och Anki heter hon....som fick vara ständ in för en som blev astigt juk på Moras underkläders visning.

Anki gick på Rättvik modevisning och på kvällen före Moras visning så ringde dom och fråga om jag hade nån som ville gå visningen i Mora nästa dag.

Hmm jag var ju längst av dom tjejerna som skulle gå med mig ...så jag sattsa på Anki så klart lång härlig stilig tjej.

Hon tacka ja och hon fick en total make over av frissan o Mora....färgning och en rejäl klippning...och vips titta va bra det blev........

Av Lisa Persson - 5 april 2009 07:18

Till DIG!

Vilken härlig lördag det var i går.

Solen var uppe länge och det var så skönt ute.

Nu har båda mina "killar" kommit hem.

Min systers grabbar. "Henke" och Amanda har varit i USA i 4 veckor och farit runt.

Och dom har haft det super bra. 

Bara två dagar dårligt väder.

Dom kom hem i går.

Sen "mange" kom hem i söndag och vi har ju träffas lite under veckan.

Han har varit hos sin tjej Nadine i Tyskland och studerat spårket i 6 veckor.

Men nu är dom hemma på plats.

Jag var uppe hos "mange" i går kväll på ett glas vin. (bild bevis) ler



På förmiddagen ska jag upp till Marie och fixa lite.

Hoppas få se solen lite i dag. Ska ut och gå en långis i dag också.

Sen bara vara. Kolla lite inför morgon dagen ska jag göra.

JA nu är det bara 3 gånger kvar på kursen och sen två åter träffar.

Det ligger en bild på Rasmus här också.

Visst är han fin.. Han ser ut som en liten dalmartiner valp.

Nu är 4 dagar gamal. FÅ se om det kommit nya i natt.

NU ska jag inta min frukost i sängen så jag önskar dig en god morgon och en härlig dag.

LOVE LISA

Av Lisa Persson - 4 april 2009 15:49

Ved i dag.

Jag köpte 2 kubik till nu och sen beställde jag 10 kubik till i sommar så jag har över vintern.

Inte kul att tänka på vintern men ett ont måste.

Men nu har vi ved ett tag till.

Jag gick i från Rättvik i dag och jag var förbi SolveigesAnna och hämtade min nya jacka i svart. Så snyggt så..

SEn var vi och hämtade veden och vi grillade ute sen till lunchen. 

Det var både gott och skönt att sitta ute och äta.

Det kom en massa bin  till bordet också.

Sen blev det kaffe hemma hos Kerstin Arvids och vi gick sen och tittade på lilla lammet.

Det kommer nog två till lam i natt.

Har sagt att Lena får ringa mig om hon vill ha hjälp med detta.

Nu ska jag hoppa in i duschen och göra mig "snyggare" *ler*

Hoppas du haft en underbar dag ut i dag....

LOVE LISA

 

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15
16
17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards