Direktlänk till inlägg 10 januari 2010

Klabb fest

Av Lisa Persson - 10 januari 2010 20:39

Ja nu ska jag på klabbfest om 2 veckor i västbergs bystuga..

  

Förra året vart jag sjuk och kom inte i väg på detta..


Men nu är vi ett gäng i från Vikarbyn som ska dit på lite klabbe..

Ja vad är klabbe tänker du nog nu..



Palt och Kams recept, fullkorn
Bra, god och nyttig mat för vuxna och barn

6 - 8 stycken. / 4 pers.                      (Palt, Pitepalt) benämningen mest i norra Sverige
12 st (1.5 kg) rå  Bintje / Potatis   (Kams) Södra Norrland(Klabbe) Dalarna
1 msk Salt                                   (Flubba)  Blekinge. (Raspeball / Klubb) i Norge
3 dl Kornmjöl         (Byggmel)           
3 dl Grahamsmjöl  (Graham)
2 dl Vetemjöl         (Hvetemel)       
Fyllning:
3 hg ca. 5x10 cm bit rimsaltat tärnat fläsk, eller annat kött.

5 Liters kastrull med halva vatten                
   1 msk salt per liter vatten.

( Smakar ännu bättre med uppstekt Palt )

Skala och mal potatisen i Kvarn / Assistent, häll i sil och vattna av.
Blanda potatis, salt och mjöl. Knåda ihop så att mjölet inte syns.

Tag en klick smet i blöt handflata, platta ut och lägg på fläsket.
Vik ihop smeten så fläsket täcks o rulla som en stor köttbulle (tennisboll).
Lägg dom på en mjölad alu- folie. (Lätt att ta loss) inget klet på bänken.

Lägg sedan ner alla paltarna i det kokande vattnet med blöt slev.
Lätta på paltarna som fastnat i botten med sleven, kolla igen ibland.
Kokas försiktigt i ca. 40 min i saltat vatten. Flyter sedan upp.

ÄT MED: Smör, Salt, Lingonsylt, Messmörssås och rivna Morötter.
Sirap till palten förekommer i många byar.
Utformning på palten varierar beroende på vilken by man kommer ifrån.

FLATPALT: Gör som receptet men utan fyllning, platta till, koka 20 min
Stek: Rimsaltat fläsk, variera med Chorizo, Fläskfilé, Lamm.
Ps! Det här är populärt bland barn.

MESSMÖRSSÅS. till Palten, enkel men god. Se mer:  www.fjallbrynt.nu
4 dl. mjölk
1 msk. Smör, 25 gr.
2 msk. Vetemjöl
1 tsk. Salt
1 rågad msk. Messmör
Vispa ner allt, värm upp, vispa o låt sjuda försiktigt, tillsätt Smör sist
OBS. Det smakar inte Messmör, med 1 msk, bara en godare sås.


Ja detta är så gott..

Pröva och bjud hem några på detta..

Lite att göra i ordning bara innan allt är klart..

Det blir nog att gå på ett par klabb fester nu i olika bystugor...


Hoppas din helg varit bra på alla sätt och vis nu..

Och du som givit ett nyårslöfte kan hålla det du lovat ännu  .


Nu hoppar jag i sängen och hoppas John blund kommer snart..

Sov gott min vännnnnnn..

LOVE LISA

    

 
 
Ingen bild

zap

15 januari 2010 14:47

klabbe gör man på

vetemjöl
kornmjöl
mjölk
vatten
salt

 
Lilla kullan

Lilla kullan

22 januari 2010 09:50

Dit ska jag med!:-) Kram Stina

http://hemmapalandet.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa Persson - 27 april 2015 19:25


   Hej. Jag gjorde min magsäcksförminskning oktober 2013 o har gått ner -58 KG.  Har stått still i 6 månader i vikten men kroppen förändrar sig hela tiden sen dess. Jag har mått så bra och ångrar inte att jag fick göra denna operation. Det so...

Av Lisa Persson - 25 april 2015 09:22


I  Hej o godmorgon på dig.  Är i Sandviken hos min älskling sen i onsdags. I dag åker vi förbi sommarstuga på väg hem till Vikarbyn.  Hoppas du får en härlig lörda.  Love Lisa      ...

Av Lisa Persson - 16 april 2015 07:42


Ja önskar dig en underbar dag i dag. Har varit med på #radiodalarna nu på morgonen.  Kommer att lägga upp det om en stund.  Hoppas du kommer att tycka det är intressant och att du också tar jägarexamen.      ...

Av Lisa Persson - 14 april 2015 10:32


 

Av Lisa Persson - 14 april 2015 10:27

Jag fick nyss en inbjudan att få vara med på torsdag morgon o få prata om vad jag vill i 5 minuter.  Har bestämt mig nu vad jag ska prata om.  Men det får ni lyssna på kl 06.20. ;-) ...

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18
19 20 21 22 23 24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards