Alla inlägg den 25 juli 2009

Av Lisa Persson - 25 juli 2009 09:51

Det rullande bilmuseet på ingång
Rättvik

Roland Pettersson är Classic Car Weeks stolta pappa.  Foto: Kristin Rehnqvist



Snart kommer den blanklackade anstormningen.  Foto: Mikael Forslund
Rättvik rustar för fullt inför Classic Car Week som börjar i helgen. När 30 000 besökare intar staden gäller det att det finns många funktionärer - och sopsäckar.

För 18:e året i rad är det dags för Classic Car Week i Rättvik. Med start i helgen kommer gatorna att fyllas med bilar, aktiviteter och entusiaster. Roland Pettersson, som är arrangemangets pappa, kallar Classic Car Week för "Norra Europas största rullande bilmuseum". Inför årets upplaga kan han inte peka ut några direkta nyheter i programmet, men tycker ändå att det finns något för alla. Själv vill han slå ett slag för Classic Lady-rallyt på lördag.

- Alla kommer med riktigt fina bilar och har klätt upp sig i samma årsmodell som sina bilar. De lägger ner sina själar. Man kan dra upp kjolarna på dem och så är strumpebanden från rätt år, säger han och ler.

Classic Car Week väntas locka cirka 30 000 besökare förutom de som redan bor i Rättvik. För att få ett så stort arrangemang att fungera är man helt beroende av de drygt 600 funktionärer som ställer upp och arbetar. Nytt för i år är att det kommer att finnas sopvärdar som ska samla skräp och tömma soptunnor. Förutom Classic Car Weeks egen personal är det ungdomar från slalomklubben och deras föräldrar som rycker in. De kommer att gå morgonrundor och se till att gatorna är snygga mellan klockan 7.00 och 8.00 Runtomkring i Rättvik kommer också extra glasigloos och sopcontainrar att placeras ut.

- Samarbetet mellan Classic Car Week, köpmännen, kommunen och Dala Vatten och Avfall har fungerat jättebra. Alla hjälps åt för ett renare Rättvik, avslutar Roland Pettersson.


Kristin Rehnqvist
kristin.rehnqvist@dt.se
Publicerad: 2009-07-22 07:44

 

Av Lisa Persson - 25 juli 2009 09:37




 Kom till Rättvik och se vad som händer nu under en veckas tid.

 Klicka på blåalänken...


 http://www.classiccarweek.com/

Av Lisa Persson - 25 juli 2009 08:45

Vart bjuden upp till Mange och Nadine i går kväll..

Vilken härlig kväll vi fick innan det kom lite i från himmel..

Men det var så lite att det inte räknades tyckte jag*ler*

Visst finns det stora fina gårdar.. Tänk att jag sitter mitt i byn på denna gård och ingen ser en..

Sen spelade vi Rammy..kort spel och jag vann....

Ja vi fira lite med att jag hade 10års jubileum i från den dagen jag tog mitt bästa beslut i mitt liv förutom att skaffa min underbara son..

Nä nu ska jag äta frukost i sängen och ta lite kaffe där också och läsa lite i boken..

Sen ni ska jag ut och gå igen..

KRAM LISA

PS: Kolla in mina naglar

Det är modert med detta nu fast man kanske inte gillar det så hänger jag med*ler*


Av Lisa Persson - 25 juli 2009 08:22

Ja jag har ju gott varenda dag nu denna vecka..

Så nöjd att jag och Linda sporrar varandra nu igen efter ledigheten i från att vara så duktiga..

Duktiga och duktiga det är fel ord.

Men när man lever som man lär så är det lite skön att bara få äta om man vill eller ta ledigt i från motionen..

Och det har vi gjort nu i ett antal veckor men tillbaka på spåret igen..

Det är bara att knyta på sig skorna och ut och gå.

Som i går morsse. På med skorna fast det regnade lite.

Gick en mil och på ett ställe stannade jag och plockade blåbär till en paj jag ska bjuda på i dag.

Det var vatten vatten överallt.

På vägen i skogen på stigarna..

Lägger upp lite bilder från gårdagens tur..

Kan berätta på ett ställe var det 3 dm vatten jag fick vada igenom.

Ni ser det på stig kortet.. Det var som att gå i ett långt badkarl..

Gissa sen om jag har ont i mina fötter nu efter detta med  vattnet för jag fick gå ca 5km med genom dränkta skor.

Det vara inte skönt med vatten mellan tårna när man tog varje steg..

Men så nöjd när detvar klart..

Ska ta en tur på en mil i dag också men inte på detta ställe.. Blir uppe i skogen i dag... 

bilden på diket är som det såg ut i går och sen på andra bilden sitter jag och Linda i detta dike men inget vatten i så klart..skratt

LOVE LISA

 

PS: KNYT PÅ DIG SKORNA OCH UT OCH GÅ.

OCH NÄR DU GÅTT EN VÄNDA SÅ KAN DU GÅ 20 MINUTER TILL.

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4
5
6
7
8 9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards