Direktlänk till inlägg 25 juli 2009

Bilar och bilar som rullar fram i Rättvik

Av Lisa Persson - 25 juli 2009 09:51

Det rullande bilmuseet på ingång
Rättvik

Roland Pettersson är Classic Car Weeks stolta pappa.  Foto: Kristin Rehnqvist



Snart kommer den blanklackade anstormningen.  Foto: Mikael Forslund
Rättvik rustar för fullt inför Classic Car Week som börjar i helgen. När 30 000 besökare intar staden gäller det att det finns många funktionärer - och sopsäckar.

För 18:e året i rad är det dags för Classic Car Week i Rättvik. Med start i helgen kommer gatorna att fyllas med bilar, aktiviteter och entusiaster. Roland Pettersson, som är arrangemangets pappa, kallar Classic Car Week för "Norra Europas största rullande bilmuseum". Inför årets upplaga kan han inte peka ut några direkta nyheter i programmet, men tycker ändå att det finns något för alla. Själv vill han slå ett slag för Classic Lady-rallyt på lördag.

- Alla kommer med riktigt fina bilar och har klätt upp sig i samma årsmodell som sina bilar. De lägger ner sina själar. Man kan dra upp kjolarna på dem och så är strumpebanden från rätt år, säger han och ler.

Classic Car Week väntas locka cirka 30 000 besökare förutom de som redan bor i Rättvik. För att få ett så stort arrangemang att fungera är man helt beroende av de drygt 600 funktionärer som ställer upp och arbetar. Nytt för i år är att det kommer att finnas sopvärdar som ska samla skräp och tömma soptunnor. Förutom Classic Car Weeks egen personal är det ungdomar från slalomklubben och deras föräldrar som rycker in. De kommer att gå morgonrundor och se till att gatorna är snygga mellan klockan 7.00 och 8.00 Runtomkring i Rättvik kommer också extra glasigloos och sopcontainrar att placeras ut.

- Samarbetet mellan Classic Car Week, köpmännen, kommunen och Dala Vatten och Avfall har fungerat jättebra. Alla hjälps åt för ett renare Rättvik, avslutar Roland Pettersson.


Kristin Rehnqvist
kristin.rehnqvist@dt.se
Publicerad: 2009-07-22 07:44

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa Persson - 27 april 2015 19:25


   Hej. Jag gjorde min magsäcksförminskning oktober 2013 o har gått ner -58 KG.  Har stått still i 6 månader i vikten men kroppen förändrar sig hela tiden sen dess. Jag har mått så bra och ångrar inte att jag fick göra denna operation. Det so...

Av Lisa Persson - 25 april 2015 09:22


I  Hej o godmorgon på dig.  Är i Sandviken hos min älskling sen i onsdags. I dag åker vi förbi sommarstuga på väg hem till Vikarbyn.  Hoppas du får en härlig lörda.  Love Lisa      ...

Av Lisa Persson - 16 april 2015 07:42


Ja önskar dig en underbar dag i dag. Har varit med på #radiodalarna nu på morgonen.  Kommer att lägga upp det om en stund.  Hoppas du kommer att tycka det är intressant och att du också tar jägarexamen.      ...

Av Lisa Persson - 14 april 2015 10:32


 

Av Lisa Persson - 14 april 2015 10:27

Jag fick nyss en inbjudan att få vara med på torsdag morgon o få prata om vad jag vill i 5 minuter.  Har bestämt mig nu vad jag ska prata om.  Men det får ni lyssna på kl 06.20. ;-) ...

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4
5
6
7
8 9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25 26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards