Direktlänk till inlägg 1 januari 2009

fy fan för detta..LÄS DETTA

Av Lisa Persson - 1 januari 2009 17:37

Gina äger hästen Gilda, en åttaårig travhäst som har haft ledigt från travet sedan en tid. Ingalill Persson Vantunen är Ginas mamma och äger gården där hästen Gilda finnas.  Foto: Katarina ChamFörövare utsatte Gilda för övergrepp
VIKARBYN
Hästen Gilda utsattes för övergrepp i sitt stall i Vikarbyn och veterinären kunde konstatera yttre skador på hästen. Polisen har inlett förundersökning och tagit DNA-prov i jakten på förrövaren. Flera förhör gjordes under tisdagen, men ännu har ingen misstänkt gripits.

På lördagsmorgonen när Ingalill Persson Vantunens dotter Miriam kom ut i stallet upptäckte hon att travhästen Gilda, åtta år gammal stod upptryckt i ett hörn i sin box, huvudet hängde och hon ville inte äta.

-Boxdörren var öppen, vattenhinken utspilld och hästen var sig inte lik. Hon brukar vara glad och livlig, men när min dotter kom in i stallet var Gilda inte alls som hon brukar.

-Vi kontaktade veterinär som inte misstänkte några inre skador, men hästen hade rispskador på buken och på båda sidor om slidingången var hästen mycket svullen. Det såg hemskt ut, berättar Ingalill Persson Vantunen som bor på en gård med stall mitt i Vikarbyn och äger fem hästar.

Ingalills andra dotter Gina tackar sin kompis Emma och hennes pojkvän som kom hem vid 24-tiden natten till lördagen.

-De körde förbi stallet och kan ha skrämt personen som gjorde det här.

Polisen kom till platsen på lördagen, men misstänkte inte djurplågeri, en anmälan gjordes, men några omfattande skador kunde inte konstateras.

Flera spår och fynd säkrades på platsen. De har tagits in för analys. Polisen kommer även att göra DNA-prov.

På måndagskvällen kom Ingalill från affären och passerade stallet. Hon såg en lång och smal mansperson som kom gående från stallet. När hon ropade och hejade på mannen sprang han från platsen. Dörren till stallet var öppen och dörrarna till Gildas box och till ponnyns box var öppna.

Familjen misstänker att det kan varit mannen som kommit tillbaka för att leta efter sina handskar som han glömde på fredagskvällen. Handskarna har redan polisen tagit i beslag.

-Vi kan i nuläget inte påvisa djurplågeri, men händelsen skapar naturligtvis oro. Förundersökning är inledd. Flera personer har förhörts under tisdagen, men vi har ingen misstänkt, säger stationsbefäl vid polisen i Rättvik Jonas Hålfve.

På tisdagskvällen intstallerades larm och övervakningskamera vid stallet.

-Det som har hänt är mycket otäckt. Vi känner oss så illa till mods och chockade. Vi vill att människor är observanta och extra noga med att kontrollera sina hästar. Det här får inte hända någon annan häst. Vi mår verkligen dåligt, säger Ingalill.

-Nu hoppas vi bara att polisen får tag i den som gjorde Gilda illa, säger Ingalill och Gina, Ingalills dotter. Vi får inte ha dörren till stallet låst enligt brandföreskrifterna.


Katarina Cham
katarina.cham@dt.se
Publicerad: 2008-12-30 16:26

 

 
 
Caroline

Caroline

1 januari 2009 18:06

Men FY F-N är väl det minsta man kan säga om saken! Hur kan så sjuka människor få vistas ute i det fria!?!?!?!?!?


Stackars stackars häst! Hoppas allt går väl med henne och att den sjuka förrövaren åker fast och får sig ett rejält straff!!!

SJUK VÄRLD vi lever i!
/ Caroline

http://www.equissage.se

 
Ingen bild

Linda

1 januari 2009 18:51

De är helt sjukt! Jag har väldigt svårt att förstå hur "sånna" människor tänker. De måste vara något väldigt fel! Jag blev själv jätterädd när jag läste om detta, har någon kunna gjort så måt ett djur, vad kan "den" då inte göra mot andra... Till råga på allt skedde detta hos min granne!
/Linda S

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa Persson - 27 april 2015 19:25


   Hej. Jag gjorde min magsäcksförminskning oktober 2013 o har gått ner -58 KG.  Har stått still i 6 månader i vikten men kroppen förändrar sig hela tiden sen dess. Jag har mått så bra och ångrar inte att jag fick göra denna operation. Det so...

Av Lisa Persson - 25 april 2015 09:22


I  Hej o godmorgon på dig.  Är i Sandviken hos min älskling sen i onsdags. I dag åker vi förbi sommarstuga på väg hem till Vikarbyn.  Hoppas du får en härlig lörda.  Love Lisa      ...

Av Lisa Persson - 16 april 2015 07:42


Ja önskar dig en underbar dag i dag. Har varit med på #radiodalarna nu på morgonen.  Kommer att lägga upp det om en stund.  Hoppas du kommer att tycka det är intressant och att du också tar jägarexamen.      ...

Av Lisa Persson - 14 april 2015 10:32


 

Av Lisa Persson - 14 april 2015 10:27

Jag fick nyss en inbjudan att få vara med på torsdag morgon o få prata om vad jag vill i 5 minuter.  Har bestämt mig nu vad jag ska prata om.  Men det får ni lyssna på kl 06.20. ;-) ...

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards