Alla inlägg den 20 september 2009

Av Lisa Persson - 20 september 2009 11:05

Krämig potatisgratäng med västerbottensost
Recept: Katarina Holm-Johansson
En krämigt god potatisgratäng som inte är alltför kaloririk.


Antal portioner: 6-8

1 msk rapsolja
1 gul lök, i skivor eller hackad
2 vitlöksklyftor, finhackade
2 msk vetemjöl
1,5 dl grädde
3,5 dl mellanmjölk (går även bra med annan mjölk)
2 tsk salt
1 tsk fransk örtkrydda
0,5
 tsk svartpeppar

800 g potatis skalad och skivad

100 g västerbottensost, riven

  1. Fräs lök och vitlök lätt i oljan utan att den får färg. Använd en stor gryta
     
  2. Blanda i vetemjölet och rör om. Vispa i grädden och mjölken. Koka upp under omrörning/vispning. Krydda. Såsen blir väldigt salt, men det behövs i och med att potatisen är helt okryddad.
     
  3. Häll den skalade och skivade potatisen i grytan. Låt koka upp och sjud i 10-15 minuter eller tills potatisen börjar mjukna något.
     
  4. Blanda i den rivna västerbottensosten och häll allt i en vid gratängform. Grädda mitt i ugnen ca 30 min i 225 graders

Av Lisa Persson - 20 september 2009 09:50

Ja jag kom inte i väg på "Drängarna"..

Hoppas du hade det trevligt om du var där..

Själv var jag hos Fam Öhmans en sväng i går och det var en trevlig kväll..

Och när jag gick hem så kom jag att tänka på att för ca precis 2 år sedan så gick det 3 vargar ute på min väg.

Och dom var på väg upp mot byn.

Usha mig .... fick en läskig känsla i kroppen.

När jag var lite så var jag mörkrädd.

Men denna känsla man har fått på äldre dag beror inte på att jag är mörkrädd utan det händer så mycket konstiga saker på byn.

Vad händer med byn kände jag..

Skitungar som är ute på byn och dom är inte gamla alls och dom gör dårliga bus.(vart finns föräldrana) fyllkörningar till höger och vänster,Misshandel av alla det olikaslag,hästpåsättaren,ryckten,folk anmäller varandra för olika saker,otoheter också till höger och vänster. Ja allt detta kom i mina tankar bara för jag blev lite "mörkrädd"/varg rädd att gå genom min "HÄRLIGA".

Men jag älskar att bo i Vikarbyn på allasätt och vis...

Men det blir mer ochmer likt en storstad..

Vi i byn har haft tur som inte behöft uppleva stan förren ca år 2009.

Nu har jag skakat av mig denna känsla och klär på migg och går ut och går och bara njuter av VIkarbyn.

LOVE LISA

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards