Direktlänk till inlägg 25 oktober 2009

Jag tycker jag är ful..

Av Lisa Persson - 25 oktober 2009 10:24


Jag tycker

att jag är ful

Matmissbrukare
Matmissbrukare - Det började på behandlingshemmet. Vi gick ut och köpte kakor och gräddbullar och sedan fortsatte det när jag kom hem, säger Kikki Danielsson. Nu lär hon sig att äta rätt igen.
Foto: mats strand

Med Elisabeth Andreassen. Bobbysocks har just vunnit Melodifestivalen.
NOJE-10s00-schlager-92_368
Kikki tillsammans med Bettan och Lotta.
Foto: Thomas Johansson

Kikki om sin fetma: Jag tröståt falukorv

Kikki Danielssons hat mot sig själv och sin kropp har blivit en kamp.

- Jag har aldrig tyckt om mig själv. Och när man går upp i vikt hatar man sig själv ännu mer.

Hon beskriver skriverierna runt hennes rattfylla i januari som en offentlig avrättning.

Kikki Danielsson, 52, körde bil med 0,24 promille i utandningsluften och greps.

En rikskänd alkoholism blev ett rikskänt återfall.

Har dragit sig undan

- Jag fick stå naken inför hela svenska folket. Det hade ju aldrig hänt om det varit min granne som gjort samma sak, säger hon.

Nu har Kikki Danielsson dragit sig undan.

Hon håller sig till sig själv och barnen och umgås bara med ett fåtal vänner.

- Jag har mycket stunder för mig själv. Jag är en ensamvarg och folk kan tycka att jag isolerat mig och låst in mig.

- Men det är en självvald isolering i så fall. Jag behöver lugn och ro och mycket tystnad. Jag går inte ut och roar mig längre - jag går inte ens på restaurang. Jag vill komma bort från att synas ett tag, säger Kikki.

Inställd på att leva ensam

Det finns ingen ny man i hennes liv - och hon tror inte att det kommer någon i framtiden.

- Jag är inställd på att leva ensam - åtminstone tills jag blir pensionär. Jag har ingen lust att dela mitt hem med någon. Det finns inte utrymme för det.

- Jag koncentrerar mig för första gången på mitt eget välmående. Jag har tagit fasta på att jag inte kan älska någon annan om jag inte älskar mig själv, säger Kikki.

Och det var länge sedan hon älskade sig själv.

I ensamheten går Kikki Danielsson en av sina tuffaste matcher i livet.

En kamp mot föraktet mot sig själv och sin kropp.

Mat dämpade smärtan

- Jag blir inte glad när jag ser mig i spegeln varje morgon. Jag tycker att jag är ful och känner att jag måste göra något åt det.

Och att du skulle vara för ful för en ny man?

- Ja, visst finns den tanken där, även om mitt val att leva ensam beror på att det inte finns plats för en man i mitt liv i det här läget. Men jag har ingen högre önskan än att bli kär igen, även om jag nästan glömt hur underbart det kan vara.

Tiden efter rattfyllan i januari var psykiskt tuff.

Problemen löstes bland annat med mat.

Hon blev matmissbrukare i den bemärkelse att stora matintag blev ett sätt att dämpa smärtan.

- Jag har tröstätit allt från falukorv till färdiga pajer. Det började på behandlingshemmet. Vi gick ut och köpte kakor och gräddbullar och sedan fortsatte det när jag kom hem.

Kikkis cortisonbehandling mot sin reumatism har också i perioder förstärkt intrycket av att hon gått upp i vikt.

Men nu ska hon lära sig tycka om sig själv.

Det handlar inte så mycket om bantning - snarare om välmående.

Tar det lugnt

- Jag har inte haft några matrutiner på de senaste 30 åren, så det är mycket jag måste lära mig från början. Som till exempel att hålla mig till tre mål mat om dagen, säger Kikki.

Hon gillar att vara lite mullig, men det får inte bli för mycket.

Och hon tänker inte bli en sån som måste väga sig hela tiden.

- Jag går på vattengympa och har anmält mig till en kurs i meditation.

- Det är mest det fysiska och utseendet som jag hakar upp mig på, men nu har jag börjat tycka om mig själv inuti. En dag hoppas jag kunna tycka om hela mig, säger Kikki.

Med i kampanj för alkolås

Hon håller sin omskrivna alkoholism i schack. Kikki går på AA-möten två-tre gånger i veckan och ska dessutom medverka i Vägverkets kampanj för alkolås på bilar.

Som artist tar hon det lugnt.

I vår ska hon tävla i "Så ska det låta" och inför Melodifestivalen medverkar hon i en dokumentär med några av tävlingens klassiska vinnare.Jag blir inte glad när jag ser mig själv i spegeln. Men en dag hoppas jag kunna tycka om hela mig


 
Ja detta skrevs om 2004 och jag hittade detta och tänkte vilka missbruk en människa kan ha ...
Men det gäller att bryta och byta Livsstil vilket inte är det enklaste att göra..
Det fick både jag och Linda göra men visst faller vi tillbaka till det gamla möstret men vi reser oss snabbare efter kursen och sen det viktigaste av all är..

ATT JAG TYCKER OM MIG SJÄLV....
JAG ÄR INTE FUL.....
OCH KICKI DU ÄR EN JÄTTE FIN MÄNNISKA....
LOVE LISA
 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa Persson - 27 april 2015 19:25


   Hej. Jag gjorde min magsäcksförminskning oktober 2013 o har gått ner -58 KG.  Har stått still i 6 månader i vikten men kroppen förändrar sig hela tiden sen dess. Jag har mått så bra och ångrar inte att jag fick göra denna operation. Det so...

Av Lisa Persson - 25 april 2015 09:22


I  Hej o godmorgon på dig.  Är i Sandviken hos min älskling sen i onsdags. I dag åker vi förbi sommarstuga på väg hem till Vikarbyn.  Hoppas du får en härlig lörda.  Love Lisa      ...

Av Lisa Persson - 16 april 2015 07:42


Ja önskar dig en underbar dag i dag. Har varit med på #radiodalarna nu på morgonen.  Kommer att lägga upp det om en stund.  Hoppas du kommer att tycka det är intressant och att du också tar jägarexamen.      ...

Av Lisa Persson - 14 april 2015 10:32


 

Av Lisa Persson - 14 april 2015 10:27

Jag fick nyss en inbjudan att få vara med på torsdag morgon o få prata om vad jag vill i 5 minuter.  Har bestämt mig nu vad jag ska prata om.  Men det får ni lyssna på kl 06.20. ;-) ...

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8
9
10
11
12
13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards