Direktlänk till inlägg 17 oktober 2009

Ja god morgon vill ni ha kul läsning..kolla här..

Av Lisa Persson - 17 oktober 2009 07:25

Svenskar drabbade av allergi efter vaccinet

Man blir bara mer och mer förvirrad att all info..vem ska man tro på..

Men det står ju inte om dom här tre var allergiska mot ägg..

För då är det ju rätt att dom för en rekation av vaccinet...

Och kvicksilvret är ju på lite så det är mer av det i andra saker vi får i oss..

Ja detta var lite funderingar i från mig...(LISA)




Sen skriver Anna om detta.... (Expressen)

Tusentals svenskar har redan vaccinerats mot svininfluensa.
Nu kommer nya rapporter om biverkningar. Tre svenskar har drabbats av allergireaktioner av vaccinet.
- Det är reaktioner som tryck över bröstet, tungt att andas och rodnad på bröstet. Alla tre har tillfrisknat, säger Gunilla Sjölin Forsberg vid läkemedelsverket.

Hittills har 70 000 doser av svininfluensavaccinet Pandemrix distribuerats bara i Skåne. Ett trettiotal biverkningsrapporter har kommit till läkemedelsverket från Skåneregionen, enligt ett pressmeddelande från myndigheten. Läkemedelsverket utreder nu vilka biverkningar som har ett troligt samband med vaccinet.

Troligt samband

Hittills har myndigheten fått rapporter om tre personer som drabbats av allergiska reaktioner av vaccinet. Myndigheten har hunnit ta ställning till två av fallen, och menar att de har troligt samband med svininfluensavaccinet.
– Reaktionerna kom inom en kort tidsrymd, inom en timme från vaccineringen. Det var besvär som rodnad på bröstet, klåda, utslag och tungt att andas. Den ena personen, som fick mer uttalade besvär, fick behandling med kortison och antihistaminer. Men besvären var övergående, säger Gunilla Sjölin Forsberg, chef vid enheten för läkemedelssäkerhet vid Läkemedelsverket till Expressen.

Feber och frossa

Utöver de allergiska reaktionerna har biverkningar som smärta i armen vid stickstället, huvudvärk, feber och frossa rapporterats. Gunilla Sjölin Forsberg tycker att de rapporterade biverkningarna är lindriga och väntade och liknar de man kan få vid vaccinering mot vanlig säsongsinfluensa.
– Med tanke på att 70 000 vaccindoser distribuerats i Skåne är jag inte förvånad över antalet inrapporterade biverkningar, säger hon.
Att feber och frossa är tämligen vanligt är i linje med tidigare studier av vaccinet, som visat att mer än var tionde får övergående feberreaktioner.
För att ovanliga och allvarliga biverkningar ska kunna upptäckas måste väldigt många vaccineras. En mycket ovanlig biverkan, som alla vaccin har, är Guillain-Barrés syndrom. Det är autoimmun nervsjukdom som kännetecknas av förlamningar. I majoriteten av fallen går förlamningen tillbaka.

"Svårt fastställa samband"

Men man kan få syndromet även om man inte vaccinerar sig, exempelvis av infektioner. Antalet drabbade är mellan 0,4 och 4 på 100 000, berättar Charlotta Bergquist, vaccinexpert på Läkemedelsverket.
– Jag förväntar mig att vi kommer att få in även sådana rapporter, eftersom så många ska vaccineras. Men det blir svårt att fastställa ett samband eftersom Guillain-Barrés syndrom också kan utlösas av en infektion.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa Persson - 27 april 2015 19:25


   Hej. Jag gjorde min magsäcksförminskning oktober 2013 o har gått ner -58 KG.  Har stått still i 6 månader i vikten men kroppen förändrar sig hela tiden sen dess. Jag har mått så bra och ångrar inte att jag fick göra denna operation. Det so...

Av Lisa Persson - 25 april 2015 09:22


I  Hej o godmorgon på dig.  Är i Sandviken hos min älskling sen i onsdags. I dag åker vi förbi sommarstuga på väg hem till Vikarbyn.  Hoppas du får en härlig lörda.  Love Lisa      ...

Av Lisa Persson - 16 april 2015 07:42


Ja önskar dig en underbar dag i dag. Har varit med på #radiodalarna nu på morgonen.  Kommer att lägga upp det om en stund.  Hoppas du kommer att tycka det är intressant och att du också tar jägarexamen.      ...

Av Lisa Persson - 14 april 2015 10:32


 

Av Lisa Persson - 14 april 2015 10:27

Jag fick nyss en inbjudan att få vara med på torsdag morgon o få prata om vad jag vill i 5 minuter.  Har bestämt mig nu vad jag ska prata om.  Men det får ni lyssna på kl 06.20. ;-) ...

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8
9
10
11
12
13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards