Direktlänk till inlägg 10 juni 2009

jag gick ner 30 kg på 10 månader

Av Lisa Persson - 10 juni 2009 20:51

Foto: HASSE ERIKSSON Gå ner i vikt med nya KI-metoden Gå ned i vikt för gott - med den nya tio veckors-metoden från Karolinska institutet.
Lisa Persson, 40, gick ned 30 kilo - och slipper dessutom ta medicin mot panikångest.
- Kilona har bara rasat av. Nu behöver jag inte äta för att stilla min ångest.   Läs också 29 januari 2008 9 steg till ett lättare liv


Det är inte vad du äter som spelar störst roll för din vikt – utan varför du äter. Det menar Lisbeth Stahre, forskare vid Karolinska institutet i Solna och författare till boken Gå ned i vikt med kognitiv beteendeterapi.
– Människor vet hur de ska äta. Frågan är varför de äter för mycket, säger Lisbeth Stahre.
Ett sätt att hantera stress

Överätande är för många överviktiga ett sätt att hantera jobbiga känslor som stress, irritation och ångest. Lisbeth Stahres tioveckors viktminskningsprogram går ut på att hitta dessa orsaker och angripa dem. Två studier av tioveckorsmetoden som gjorts vid Karolinska institutet visar att den är överlägsen traditionella bantningsmetoder. Den ger snabbt resultat – som håller i sig. Efter ett och ett halvt år hade kvinnorna i studiegruppen i genomsnitt gått ned 5,9 kilo. De kvinnor som genomgick ett vanligt bantningsprogram hade istället gått upp i vikt.
– Nu används metoden på många vårdcentraler runt om i landet och jag får dagligen in rapporter om hur bra det går för patienterna.
Led av panikångest

I januari förra året vägde Lisa Persson, 40, i Vikarbyn i Dalarna, 145 kilo och led av svår panikångest. Hon vågade inte göra vardagliga saker som att åka buss eller gå i affärer. Då fick hon chansen att delta i tioveckorskursen. Det förändrade hennes liv.
– Jag upptäckte att jag åt för att lindra ångesten. Det var inte så att jag var särskilt sugen på godis eller bullar, jag åt det som fanns till hands.
Som många andra överviktiga hade Lisa testat många bantningsmetoder – som viktväktarna, teer, pulver, soppor och plåster.
– Men det är ju faktiskt sällan man äter bara för att man är hungrig. I dag tar jag reda på vad som är fel, varför jag vill äta. Jag har ändrat mitt tänkande, berättar Lisa Persson.

På tio månader har Lisa gått ned 30 kilo och minskat 27 centimeter kring midjan. Och hon behöver inte längre ta medicin mot panikångest.
För Lisa har kursen inneburit en ny syn på sig själv och omgivningen.
– Övervikt sitter i huvudet. Jag hade gjort mig själv till ett offer. Nu skyller jag inte längre mina problem på andra.
Lisa siktar på att gå ned ytterligare 15–20 kilo till sommaren och åka på en resa till fjällen.
– Nu vågar jag göra sådant som panikångesten tidigare hindrade mig från.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa Persson - 27 april 2015 19:25


   Hej. Jag gjorde min magsäcksförminskning oktober 2013 o har gått ner -58 KG.  Har stått still i 6 månader i vikten men kroppen förändrar sig hela tiden sen dess. Jag har mått så bra och ångrar inte att jag fick göra denna operation. Det so...

Av Lisa Persson - 25 april 2015 09:22


I  Hej o godmorgon på dig.  Är i Sandviken hos min älskling sen i onsdags. I dag åker vi förbi sommarstuga på väg hem till Vikarbyn.  Hoppas du får en härlig lörda.  Love Lisa      ...

Av Lisa Persson - 16 april 2015 07:42


Ja önskar dig en underbar dag i dag. Har varit med på #radiodalarna nu på morgonen.  Kommer att lägga upp det om en stund.  Hoppas du kommer att tycka det är intressant och att du också tar jägarexamen.      ...

Av Lisa Persson - 14 april 2015 10:32


 

Av Lisa Persson - 14 april 2015 10:27

Jag fick nyss en inbjudan att få vara med på torsdag morgon o få prata om vad jag vill i 5 minuter.  Har bestämt mig nu vad jag ska prata om.  Men det får ni lyssna på kl 06.20. ;-) ...

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4 5 6 7
8 9 10 11
12
13 14
15 16 17 18
19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards