Alla inlägg under februari 2011

Av Lisa Persson - 16 februari 2011 15:52

Tulpaner trivs i kallt vatten och i sval rumstemperatur. "Ställ dem inte i närheten av ett element, placerar man dem svalt på natten kan de stå över en vecka", säger Olle Sjöholm.  Foto: Anna Klintasp




På Stiernhööksgymnasiet i Rättvik där Olle Sjöholm är lärare började tulpansäsongen redan tidigt i höstas.

I september kommer lökleveransen från Holland. I år runt 20 000 lökar som eleverna på trädgårdsutbildningen la i backar med jord.

Under hösten förvaras lökarna i kylrum där kylan trappas ned till noll grader.

I januari tas de första lökarna fram och drivs upp i de ljusa, uppvärmda växthusen.

- Första veckorna brukar vi undvika de röda färgerna, folk är trötta på julen och vill hellre ha vitt, rosa och gult, säger Olle Sjöholm.


I en av backarna i växthuset står dubbla kycklinggula "Monte Carlo", sorten toppar år efter år listan över svenskarnas favorittulpaner.

- Den är fin i färgen och vacker med sina dubbla blad, säger Sjöholm.

Hans egen favorit är en röd variant med mycket lyser i kronbladen. "Spryng" är en kraftig sort med stadig stjälk och stor blomma.

- "Adreme", en orange sort, är också jättefin och robust. Den är lite ovanlig, vi har några pensionärer som kommer hit och brukar fråga efter just den, säger Olle som normalt inte driver butik.

Skolans tulpaner säljs till mataffärer och blomsterhandlare främst i Leksand och Rättvik. En del används i blomsteruppsättningar av eleverna som läser vid floristinriktningen.

- Det är en blygsam odling, men det är en bra syssla för eleverna eftersom det inte finns så mycket annat som fyller växthuset så här års.


Fakta: Så sköter du tulpanerna



Skär av cirka en centimeter av stjälkarna med en vass kniv.

Ställ tulpanerna i kallt vatten, låt plasten sitta kvar i någon timme.

Tulpaner trivs svalt, undvik direkt solljus

Byt vatten och snitta om stjälkarna efter några dagar

Placera inte tulpanerna i närheten av frukt då frukter utsöndrar etylengas som påskyndar tulpanernas åldrande


CECILIA EKEBJÄR
cecilia.ekebjar@dt.se

Av Lisa Persson - 15 februari 2011 18:24

  


Tunikan kommer från http://www.solveigsanna.se/

och mitt snygga armband kommer från http://messinidesign.blogspot.com/


LOVE LISA

Av Lisa Persson - 15 februari 2011 18:06

Jag var hem till min vän  Anna i morse och hälsade på..

Sen hem och duschade och fick besök av en journalist som skulle göra en interjuv med mig...

Det gick bra men slut i skallaen är jag nu...

Det handlar om många jobbiga år i mitt liv...

Men ni ska få läsa om det i tidningen senare..

Talar om när...

 

Fotograf Susanne Jobs

 

Efter detta så hamnade jag på soffan under några timmar ..

Marcus var så gullig och eldare och fixade te till mig...

Morfar körde in Marcus till Falun i dag så jag behövde inte följa med..

Vi har fått lära oss något skit bra och nytt med insulin doserna och det funkar så JÄKLA bra...

Det gick bra att sätta fast knappen i magen på Marcus i dag men det stramar lite säger han...

  

Få se vad den säger efter 6 dagar...

Nu ska jag lägga mig igen och bara vara och tänka på dagen....

Jag har en julklapp kvar som jag fick av min vän Anna..

Den ska jag göra slut på i morgon bitti.. Ska på fotvård.. Å vad skönt det ska bli..

LOVE LOVE LISA


Av Lisa Persson - 14 februari 2011 21:16

Ja sönadgen flög förbi så snabbt men den var helt underbar måste jag säga...

Många timmar i sängen vart det i allafall...

Sen i går kväll var jag på möte med det sociala företaget vi håller på att startar upp i byn...

Så mycket nytt och så mycket intressant måste jag säga..

Och när man vill så mycket är det kul också så klart...

Vi ska ha möte med alla dom olika färgerna .. jag partierna menade jag så klart..

Sen ska  arbetsförmedlingen bjida in  ca 120 pers om dom vill komma och se vad vi vill med detta och kanske vi kan fixa lite jobb fram över ...

Visst våre det kul....

När jag åke där i från så pajade bilen..

Det var minder kul...

Men nu är det på verkstan och blir fixat för ca 6000kr hoppas vi på så klart...

Nu har jag kommit e hem i från bystugan igen..

Jag hade ordnat hit  en trevlig tjej som hade en timme yoga med oss..

Man fick komma och prova på...

Men jag tyckte det inte var något för mig..

Men jobbigt var det i allafall...

Min rygg och handleder tyckte inte om dessa övningar...


Hoppas du har haft en härlig alla hjärtans dag i dag...

Jag måste säga att min dag fortsätter nu...

Kram Kram och LOVE från Lisa

  


Av Lisa Persson - 12 februari 2011 23:22

Ja nu blev min granne glad..

Jag har sytt honom nya gardiner till sovrummet...

Han håller på att göra om och han har varit så gullig att köra av min gård att jag ville ge honom något som tack för hjälpen..

Var till Mora i dag och hittade något till honom..

Ja det blev nya gardiner...

Snyggt blev det också..

Sen tack Lasse för en roligt kväll....


LOVE LISA


Av Lisa Persson - 12 februari 2011 16:00

  


Detta är så inne i Kina....

Men jag skulle inte vilja att Kungen såg ut så där i allafall..

Men jag har färgat håret på mig för att gömma dom små grå...  

Nu ska jag göra resten  också..

Så innan kvällen är jag klar...

Jag och Marcus har varit i Mora i dag och fyndat en del saker...

Och när vi var på en affär så kom det en kille fram till mig och sa hej...

Men hej sa jag då..

Ja det var ju en facebooks vän jag inte träffat tidigare som kände igen mig och kom och hälsade..

Det var så trevligt så...

Kul att du kände igen mig....  




LOVE LISA


Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12
13
14 15 16 17
18
19 20
21
22 23
24
25
26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards