Direktlänk till inlägg 3 februari 2009

Lisbeth Stahre säger om KBT

Av Lisa Persson - 3 februari 2009 10:12

Om KBT, Kognitiv beteendeterapi   Kognitiv beteendeterapi (KBT)

Kognitiv beteendeterapi är en psykologisk behandlingsmetod som visat sig vara framgångsrik när det gäller att komma tillrätta med stress, ångest, sömnsvårigheter, panikkänslor, ätstörningar och missbruk.

Vanliga problem som på olika sätt är förknippade med vår livsstil – hur vi lever och hur vi hanterar oss själva och våra liv. Ofta hänger de problemen samman med att man har tappat kontrollen över både sig själv och sitt agerande. Så är fallet när man trots ambition och god vilja inte klarar av att gå ner i vikt eller att behålla sin viktnedgång, så är också fallet när man inte klarar av att sluta röka, eller minska på sin alkoholkonsumtion.

Det innebär att du kan också kan använda det här programmet inte bara för att komma tillrätta med din övervikt, utan också för att sluta röka eller minska din alkoholkonsumtion , Du byter bara ut ordet ”ätbeteende” i programmet till ”rökbeteende” eller ”alkoholbeteende”.

Hur hjälper KBT?

Inom kognitiv psykologi anser man att det inte är det som händer oss i livet som är avgörande för hur vi mår, utan att vårt välbefinnande i hög grad beror på hur vi uppfattar och förhåller oss till det som händer oss i vår vardag.

Det finns ett samband mellan hur vi tänker i olika situationer och sammanhang och de känslor och de handlingar som våra tankar leder till. I kognitiv terapi (och i det här programmet) läggs därför stor vikt att hjälpa patienten att utforska vad det är för känslor som utlöser ett beteende, till exempel att äta för mycket och hur dessa känslor har uppkommit. Kognitiv terapi är således en spännande resa i det inre vars syfte är att leda till både insikt och önskad förändring.

 
 
Ingen bild

Milllis

3 februari 2009 10:46

Hej Lisa & Linda.
Jag säger bara wow. Skulle själv vilja ha det sjävförtroendet som ni fått. Tittade på Tv inslaget..Ni är verkligen 2 härliga tjejer. Får se när jag själv orkar ta tag i mitt liv...och kilon. Men mitt problem är att jag äter för lite, är inte hungrig.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa Persson - 27 april 2015 19:25


   Hej. Jag gjorde min magsäcksförminskning oktober 2013 o har gått ner -58 KG.  Har stått still i 6 månader i vikten men kroppen förändrar sig hela tiden sen dess. Jag har mått så bra och ångrar inte att jag fick göra denna operation. Det so...

Av Lisa Persson - 25 april 2015 09:22


I  Hej o godmorgon på dig.  Är i Sandviken hos min älskling sen i onsdags. I dag åker vi förbi sommarstuga på väg hem till Vikarbyn.  Hoppas du får en härlig lörda.  Love Lisa      ...

Av Lisa Persson - 16 april 2015 07:42


Ja önskar dig en underbar dag i dag. Har varit med på #radiodalarna nu på morgonen.  Kommer att lägga upp det om en stund.  Hoppas du kommer att tycka det är intressant och att du också tar jägarexamen.      ...

Av Lisa Persson - 14 april 2015 10:32


 

Av Lisa Persson - 14 april 2015 10:27

Jag fick nyss en inbjudan att få vara med på torsdag morgon o få prata om vad jag vill i 5 minuter.  Har bestämt mig nu vad jag ska prata om.  Men det får ni lyssna på kl 06.20. ;-) ...

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15
16
17 18 19 20
21
22
23
24 25 26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Besöksstatistik

gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards